Astronomene har lært mer om «gjesten fra et annet solsystem»

Dette NASA-bildet viser en kunstners illustrasjon av et asteroidebelte i bane rundt en stjerne på samme alder og størrelse som vår egen sol. AFP PHOTO/NASA/JPL-CALTECH

Den amerikanske romorganisasjonen NASA meldte nylig at et objekt som bevegde seg i høy hastighet gjennom solsystemet vårt, sannsynligvis var det første interstellare objektet som noen gang er blitt observert og bekreftet av astronomer. At det er interstellart, betyr at objektet kommer fra et annet solsystem enn vårt eget.

De første observasjonene sa ikke noe om hvorvidt det var en asteroide eller en komet som var på gjennomreise i solsystemet vårt. Videnskap.dk skriver at astronomene, etter at de har hatt mulighet til å studere objektet, har oppdaget at det består av stein, som en asteroide. En komet består av is og metall- og steinpartikler. Dette vil danne en hale når isen fordamper. Selv da det fremmede objektet beveget seg nær solen, dannet det seg ikke en slik hale.

Objektet, som først ble observert fra Hawaii, passerte Jorden 14. oktober i år. Det fikk det midlertidige navnet A/2017 U1. Det er nå blitt omdøpt til 1I/Oumuamua, et hawaiiansk navn som bety «Den første til å ta kontakt».

Beregninger tyder på at asteroiden kommer fra et område bestående av yngre stjerner som kan sees i stjernebildene Duen og Kjølen. Det antas at unge solsystemer mister flere asteroider enn eldre systemer. For at asteroiden skal ha sluppet ut av tyngdekraftfeltet til stjernen sin, må den ha vært utsatt for en kraftig påvirkning. Den kan for eksempel ha kommet nær en stor planet som har påvirket den og «kastet» den ut av solsystemet. Objektet har antagelig beveget seg over en avstand på 163 til 277 lysår før det nådde frem til vår del av universet.

Oumuamua befinner seg for øyeblikket mellom banene til Mars og Jupiter, på vei ut av solsystemet vårt.

Publisert: Nov 12, 2017 @ 7:08 pm

Takk for at du leser Resett. For å kunne fortsette å produsere kvalitetsmateriale avhenger vi av din støtte. Klikk her for å finne ut hvordan du kan støtte oss.

• invernes

I følge noen jeg vet om er jorden flat og det finnes ikke noe verdensrom 🙂

• Petter Simonsen

Jaja, det er noen det ikke er håp for.

• John Bilberg

Såvidt jeg vet har “The Flat Earth Society” medlemmer på hele kloden…

• Skvatt

So sant, so sant, men det kan me alle saman sjå ved sjølvsyn. Jau!

• invernes

Jau det blir likar no :))

• revenskrev

Liker at resett får flere bein å stå på enn kun saker som er relatert til masseinnvandring og politisk korrekthet. Mere slikt stoff!

• BarePer

Virkelig? Da må de jo også ha lært at den er i ferd med å snu tilbake mot jorden igjen, og at historiens største anal probe gjøres klar ombord. Så nå har vi bare å ruste opp.