En organisasjon kalt Faith Associates har i samarbeid med Facebook utviklet en brosjyre med anbefalinger for muslimer, slik at de kan være «trygge» på plattformen. Håndboken har blitt produsert for å støtte muslimer i sin håndtering av «risikoen» forbundet med fordommer og såkalte hatytringer. Formålet er å gi muslimene verktøy slik at de selv kan føle seg «trygge». Dette rapporterer Burnley Express.
Brosjyren anbefaler at man ikke skal sitte stille og se på såkalt islamofobi på Facebook uten å gripe inn og engasjere seg i saken. Hva som menes med islamofobi er imidlertid uklart, noe som kan resultere i slørede linjer mellom islamkritikk og muslimhat. Man anbefales dessuten å spre gode nyheter og historier om muslimer for å tilbakevise såkalte myter som ifølge guiden spres av «høyreekstremister» og «anti-muslimske stemmer».
– Vi er stolte av å støtte Faith Associates in utviklingen av deres sikkerhetsguide på nettet. Facebook ønsket alle grupper velkommen og det er ingen plass for hat på plattformen. Vi arbeider på mange områder med å takle dette problemet, – fra bruken av kunstig intelligens som finner og fjerner terroristpropaganda, til våre team av antiterroreksperter og kontrollører over hele verden som jobber for å holde ekstremistisk innehold borte fra var plattform, sier Simon Milner, som leder Policy UK for Facebook.
I selve brosjyren sier Mark Zuckerberg på første side i håndboken at han vil kjempe for å skape et «trygt miljø» for muslimer.
Vi har sett at Facebook er svært inkluderende med sin definisjon av høyreekstremisme og såkalt islamofobi. Konsekvensen har vært at flere ikke-ekstreme brukere har blitt utestengt for å rette kritikk mot islam og vestlig innvandringspolitikk. Tidligere i høst kunne vi melde om at Shurika Hansen ble utestengt fra Facebook etter at hun la ut en post der hun kritiserte noen muslimers syn på kvinner uten hijab som snacks uten papir eller råtne epler «alle» har tatt en bit av. Facebook begrunnet karantenen med at det var nakenhet i bildet Hansen brukte i posten