Foto: John J. Kim/Chicago Tribune via AP

De heklede, rosa luene, på engelsk populært kalt «pussyhats», ble for alvor kjent under den såkalte kvinnemarsjen i Washington DC. Under marsjen, som ble organisert av shariaaktivisten Linda Sarsour blant andre, bar mange av kvinnene den rosa luen, som et tegn på misnøye over det som er blitt referert til som president Trumps «garderobeprat», hans kommentarer om upassende berøring av kvinners kjønnsdeler.

Det er duket for nye demonstrasjoner i år. Helgen den 20. til 21. januar skal det demonstreres over hele landet i anledning ettårsjubileet til fjorårets marsj. Denne gangen er fokuset på å få flere kvinner til å stemme, samt å fremme kvinnelige og «progressive» kandidater til offentlige embeter.

Denne gangen er det forventet færre rosa «pussyhats» blant demonstrantene. Det har seg nemlig slik at de rosa hattene ekskluderer og krenker transkjønnede, personer med en såkalt «ikke-binær» kjønnsidentitet og fargede kvinner.

De som tror de har en «ikke-binær» kjønnsidentitet tror at deres kjønn er flytende, at de ikke har noe kjønn eller at de er litt av begge eller et eget «kjønn» de har funnet på selv. Mange av disse har ikke kvinnelige kjønnsdeler. Dessuten har fargede kvinner gjerne brune kjønnsdeler, ikke rosa.

Identitetspolitikk og såkalt interseksjonalisme har kommet til å bli nært forbundet med samtidens feminisme, særlig i USA. Mange som tror på disse ideene vil hevde at gruppetilhørigheten din, om du tilhører det som til enhver tid hevdes å være en marginalisert gruppe, vil holde deg tilbake. For andre fremstår identitetspolitikken mest som en samling av unnskyldninger for å ikke ha tatt tak i egne problemer.

I fjor var de rosa luene det ultimate symbolet på det «progressive» Amerika. I år er det blitt et symbol på hvite kvinners undertrykkelse av fargede kvinner, transkjønnede og ikke-binære personer.

– Jeg vil personlig ikke ha på meg en fordi om det sårer bare noen få menneskers følelser så føler ikke jeg at den er samlende, sier Phoebe Hopps, grunnlegger og president av Kvinnemarsjen i Michigan. Hopps er med og organiserer for de kommende demonstrasjonene senere denne måneden.

Pussyhat Project skriver selv på sine hjemmesider at fargen rosa ble valgt fordi rosa er assosiert med femininitet.

– Vi valgte ikke fargen rosa som en representasjon av noens anatomi. Alle som støtter kvinners rettigheter er velkomne til å ha på seg en «pussyhat». Det spiller ingen rolle om du har en vulva eller hvilken farge din vulva måtte være. Om en deltager vil lage en «pussyhat» som reflekterer fargen på hennes vulva, så støtter vi hennes valg.

Kvinnemarsjens støttespillere i Pensacola, Florida er ikke fornøyde.

– Rosa «pussyhats» sementerer tanker om at kvinner = vagina og vagina = kvinner, og begge disse er ukorrekte. I tillegg er de rosa hattene fokusert på hvite og eurosentriske i det at de antar at alle vaginaer er rosa, dette er også en ukorrekt antagelse, skrev gruppen i en Facebook-post som er delt over 1200 ganger.

Noen vil antagelig fortsatt bruke de rosa hattene ved jubileemarsjen senere denne måneden. Phoebe Hopps sier at den som ønsker å bruke hattene skal få gjøre det, men minner om at det vil være andre til stede som vil kunne føle seg støtt og ekskludert av det.

– Vi vil gå for standpunktet at dersom folk vil ha den på seg og den betyr noe for dem, bør de føle seg frie til å ta den på, men vær klar over at det er et perspektiv der det ekskluderer noen av kvinnene som vi trenger å forenes med, sier Hopps.