Oslo 20180318. Ruth Marie Vaagå står bak blomsteraksjonen til støtte for Sylvi Listhaug. 300-400 mennesker samlet seg søndag ettermiddag foran Stortinget i en demonstrasjon til støtte for justisminister Sylvi Listhaug (Frp). Foto: Stian Lysberg Solum / NTB scanpix
Del saken
  • 2.2K
  •  
  •  
  •  
  •  

I dag ble det arrangert en markering for an Stortinget til støtte for Sylvi Listhaug. Initiativtager var Ruth Maria Vaagø fra Valdres. Men sentral i planlegging og mobilisering var også Shurika Hansen, som i tillegg er kommentator her på Resett. Markeringen startet kl. 15 og var over etter en time. Artikkelen som kom ut på NTB i etterkant av arrangementet var nokså faktuelt og ble sendt ut med den nøytrale overskriften: «Demonstrasjon til støtte for Listhaug foran Stortinget».

Noe helt annet kan sies om VG og NRK. Begge steder var den umiddelbare dekningen fokusert på en enkeltperson blant de flere hundre fremmøtte. BORTVIST ETTER NAZI-HILSEN står det med fete bokstaver på VGs forside.

I selve saken til VG er tittelen «Mann bortvist etter nazi-hilsen på Listhaug-demonstrasjon». Lenger ned i saken har de funnet en annen måte (de tror) diskrediterer markeringen ved å omtale en de kaller «Jan fra Bergen». Jan «har tatt med seg et stort norsk flagg og har på seg Trump-caps for anledningen. Jan er stor fan av Listhaug,» skriver VG.

Norsk Rikskringkaster følger opp med sin nazi-hilsen til Listhaug
NRK har fanget opp VG-saken og gjort sin egen vri. Hos rikskringkasteren er overskriften: «Mann bortvist fra Listhaug-markering etter å ha vist Nazi-hilsen».

Men markeringen inneholdt faktisk andre hendelser enn den enslige mannen med nazi-hilsen. Og spørsmålet er jo også hvorvidt denne personer som viste nazi-hilsen var en ren provokatør for venstresiden som nettopp var ute etter å diskreditere hele arrangementet. Den tanken har nok ikke slått VG og NRK, men hva kan man vel forlange..

Bravo Dagbladet
Imidlertid klarte Dagbladet faktisk å skrive en tekst som sammenfalt med det inntrykket de fremmøtte selv hadde av det som skjedde. Dagbladet har som tittel et utsagn fra Shurika Hansen. «Tro meg: Sylvi blir statsminister en dag».

I ingressen fokuseres det ikke på en enslig nazi-provokatør (fra venstresiden?) som hos VG og NRK, men snarer på at «mange møtte opp». Nedover i saken står det: «en betydelig mengde personer var møtt opp på Eidsvolls plass, mange fra den eldre generasjonen. Etter hvert dukket også en håndfull svartkledde motdemonstranter opp, med slagord som: «Ingen rasister i våre gater!» og «Kan ikke alle bare hate Sylvi Listhaug?»

Dagbladet forsetter artikkelen sin med å skrive at «Shurika Hansen, samfunnsdebattant og skribent for nettmagasinet Resett, fungerte som konferansier, og første taler var Vaagø, som holdt en appell til støtte for justisministeren – til applaus fra de frammøtte.»

Det er jo ikke måte på omtale! Dagbladet får seg endog til å nevne Resett i nøytrale ordelag, som «nettmagasinet Resett». Og ikke nok med det, reaksjonen fra de fremmøtte omtales som «applaus» og ikke som «nazi-hilsener». Og litt lengre ned i artikkelen slipper de også til initiativtageren på følgende måte:

«Etter at demonstrasjonen er over, uttrykker initiativtaker Vaagø stor tilfredshet med arrangementet.»

– Jeg er helt overveldet, en slik respons hadde jeg aldri i min villeste fantasi forestilt meg. Det var proffe talere – veldig, veldig bra, sier hun til Dagbladet.

Kommentar
Leser man Dagbladets artikkel får man inntrykk av et arrangement som gikk rolig og ordentlig for seg og hvor både arrangører og publikum var normale, engasjerte borgere – noe de aller fleste også var. Det var motdemonstrantene som var ufine og vulgære, slik Dagbladets reportasje er presentert.

VGs og NRKs dekning derimot etterlater inntrykket av en skandalepreget affære preget av nazister og bygdetullinger.

Hvis noen altså var i tvil om at mediene både kan og faktisk vinkler ting, kan de bare studere forskjellene på disse tre artiklene. De er alle skrevet av personer og mediehus som var tilstede på arrangementet selv.

Resetts pris for mest profesjonelle reportasje hos de etablerte mediene går utvilsomt til Dagbladet. Og her er det ingen ironi fra vår side: Dette skal de faktisk ha honnør for, for vi vet godt at Listhaug ikke er en favoritt i redaksjonen. Men, som avisen her viser, det går likevel an å lage korrekt journalistikk.

Vel blåst, Dagbladet.

Vi trenger din hjelp. Gi en julegave til Resett i år!

  • kr

Eller betal til kontonummer 1503.94.12826
Vårt vipps-nummer er 124526
Andre måter å donere på finner du på Støtt oss siden.
  • 2.2K
  •  
  •  
  •  
  •  

Velkommen til Resetts kommentarfelt

Kommentarer forhåndsmodereres, det kan derfor ta noe tid før de dukker opp i kommentarfeltet. Skriv gjerne kort. Resett tar ikke ansvar for lenker til andre sider og for filmlenker. Resett står ikke inne for meningene som uttrykkes av den enkelte kommentator. Alvorlige personangrep, hets, trusler og oppfordring til vold, spamming, trolling og avsporing av debatten er ikke tillatt. Det oppfordres til normal høflighet. Resett forbeholder seg retten til å fjerne enhver kommentar uten begrunnelse. Ved å kommentere her godtar du disse betingelsene. Gjentatte brudd på betingelsene kan føre til utestengelse.
Har du spørsmål knyttet til kommentarfeltet kan du sende det til [email protected]