(FILES)This combination picture created from AFP file images on June 19, 2009 shows Muslim women wearing a Niqab (L) and Burqa's (C and R) in India (L) and Afghanistan (C and R). Bulgaria's parliament approved on September 30, 2016 legislation outlawing face-covering Islamic veils in public, joining a small number of EU countries as debate rages across Europe about religious freedoms. The law "bans wearing in public clothing that partially or completely covers the face", referring to the burqa or the more common niqab. / AFP PHOTO / AFP FILES / -

Jan Bøhler (Ap) blandet seg rett før påske inn i nikab- og burkadebatten og sier at han og Ap vil gå lengre enn regjeringen.  Diskusjonene står om forbudet skal gjelde kun i klasserom og foredragssalen – eller i hele læringsmiljøet. Men hvorfor begrenser både regjeringen og Jan Bøhler sine forslag til å forby heldekkende ansiktsplagg kun innen undervisningen..?

Jan Bøhlers utspill i media rett før påske som kritiserer regjeringens forslag til forbud mot heldekkende ansiktsplagg er ikke troverdig. Vil han ha et mer omfattende forbud, kan han få flertall sammen med FrP.  Han har rett i en ting, dessverre har Venstre infiltrert regjeringen og vannet ut mye av forslaget, men det ser ikke ut til at politikere flest klarer denne debatten uten å låse seg fast til kretsen rundt skoler og universiteter. Litt større vidsyn i denne saken hadde vært fint.

Jan Bøhler sa fredag før påske:  «Da regjeringen endelig – fire år etter at vi (Ap) først tok det opp på Stortinget – skulle legge fram et forbud mot heldekkende plagg på skoler, voksenopplæring universiteter og barnehager, kom de dessverre med et svært innsnevret forslag. Vi har hele tida snakket om forbud mot dette i skolen som helhet, bl.a. i Stortingets vedtak i 2016 som påla regjeringen å fremme det. Det har ikke vært snakk om å skille mellom når elevene sitter i klasserommet og når de er sammen ellers i skolemiljøet.»

Hva kvalifiserer skolesektoren, men ikke andre..?

Så flott Jan, nikab- og burkaforbudet bør ut av forelesningssalen, inn i korridorene og ikke minst inn i kantinen. La oss alle gå sammen om slike forbud, jeg er enig. Men hvorfor i all verden stopper vi der? Hva i all verden er det som gjør undervisningssektoren så spesiell?

Jeg er 63 år gammel, fortsatt ved god helse, men hvem vet – kanskje sitter jeg på et norsk sykehjem om 5-10 år og trenger omsorg. Ønsker jeg da å bli pleiet av, få maten min servert av – eller konsultere en lege som opptrer i nikab eller burka?  Nei, jeg gjør ikke det! Både Jan Bøhler og andre politikere med en finger dypt inne i denne debatten burde ta seg bryet med å verne litt større områder av samfunnet mot dette kvinneundertrykkende plagget som til de grader representerer det voldelige islams ideologi.

Vær snill å forklar hva i all verden som er så spesielt med undervisningssituasjonen i skoler, høyskoler og universiteter..?  Hvorfor er det ikke like legitimt at jeg ønsker å se ansiktet på den personen som skal sette morfinsprøyta i hoften min, servere meg maten min eller følge meg på toalettet..?

Jeg vil ikke ha nikab eller burka på mitt fremtidige sykehjem, når jeg besøker mitt lokale sykehus eller når jeg snakker med ansatte i skranken på kemnerkontoret. Ei heller i kommunen, hos fastlegen, tannlegen, i politiet eller rundt andre myndighetspersoner ønsker jeg at ansiktet dekkes – eller for den saks skyld på bussjåføren, på biblioteket, apoteket, i hjemmesykepleien og en lang rekke andre steder.  Jeg kunne liste opp ganske mange samfunnsfunksjoner der jeg som norskfødt nordmann ydmykt ber om å få slippe å møte nikab- eller burkakledde personer. Men hvorfor teller ikke slike ønsker på samme linje som innen undervisningen..?

Dette er en ren bløff, iscenesatt av hvem..?

At læresituasjonen skulle være så spesiell, er en ren bløff. Hva gjør barnehager, skoler, høyskoler og universiteter kvalifisert til å få et forbud, mens andre vitale offentlige miljøer ikke vil få tilsvarende restriksjoner på folk vi må forholde oss til. Å så til de grader opphøye én sektor i samfunnet fremfor andre med tilsvarende ønsker, er intet mindre enn en bløff. En student i salen ved en forelesning på Blindern med nikab eller burka, lærer trolig like mye som en med et åpent ansikt. Hva foreleseren «ser» kan umulig være avgjørende for læringen. Dette er en oppkonstruert situasjon – jeg undres av hvem.

Et privat malerfirma med burkakledde håndverkere kan jeg velge å ikke bruke. Men offentlige ansatte og ansatte i offentlige tjenester som vi blir påtvunget, uansett våre personlige preferanser, burde være et like legitimt område å beskytte mot heldekkende ansiktsplagg som innen undervisningen. Jeg vil rett og slett ha den samme retten til å be om fritak, lik det som nå kommer på plass innen undervisningssektoren.

Ikke kun et undervisningsproblem…

Dette er ikke kun et undervisningsproblem – dette kan også på sikt bli et samfunnsproblem. Så la oss ta den prinsipielle debatten nå så lenge andelen brukere av disse uønskede plaggene ikke er spesielt stor.  Men med de demagogiske fremskrivninger av tall for innvandrergruppene, og ikke minst med kommende familiegjenforening i vente, bør denne diskusjonen tas i dag. For alle deler av samfunnet, ikke bare undervisningssektoren.

Så både Jan Bøhler og regjeringen bør løfte denne debatten og oppjustere forslagene om forbud for heldekkende ansiktsplagg til også å gjelde i de fleste offentlige rom.