Kvinnefiendtlige holdninger, antisemittisme og generell respektløshet overfor lærere er et stadig voksende problem ved skoler i innvandrertette områder i Tyskland, det skriver den danske avisen Kristeligt Dagblad. Den tyske berøringsangsten er årsaken til en del av problemene, mener en professor.
Tyske skoler med en høy andel elever med innvandrerbakgrunn plages av intoleranse fra muslimske elever. Dette går utover ikke-muslimer, kvinner og jøder. Boikott av kvinnelige lærere, trusler mot jødiske elever og skolegårder med sikkerhetsvakter er en del av hverdagen ved noen av Tysklands skoler.
Det er formannen for Det tyske lærerforbundet, Heinz-Peter Meidinger, som advarer mot utviklingen, etter at det ble kjent at en jødisk jente på en barneskole i Berlin er blitt truet på livet av sine muslimske medelever, med begrunnelse i at «hun ikke tror på Allah».
Advarselen fra Meidinger dreier seg om skoler der minst 70 prosent av elevene har innvandrerbakgrunn.
– Dersom vi ikke gjør fremskritt i integreringen i disse problemområdene, trues vi av amerikanske tilstander, sier han.
Også Karsten Jung, som er professor i religionspedagogikk ved KFUM-høyskolen i Kassel er bekymret.
– Nesten alle skoler har problemer med at elever med innvandrerbakgrunn ikke vil akseptere kvinnelige lærere. Elever, også jenter, avbryter undervisningen og nekter å delta. Radikale moskéer er et utbredt problem i Tyskland, og de appellerer særlig til unge muslimer som får vite at kvinner ikke har autoritet til å undervise. Noen foreldre fører også radikaliserte synspunkter videre, mens andre er bedre integrert enn sine barn og ikke vet hva de skal gjøre, sier Jung.
Han understreker at boikott av kvinnelige lærere ikke lenger dreier seg om isolerte hendelser, men er blitt en del av hverdagen ved noen skoler.
Antisemittisme i muslimske miljøer har vokst i takt med at den muslimske minoriteten i Tyskland har blitt mer tallrik, som følge av høy migrasjon fra land i Midtøsten. Også i skolen er jødehatet utbredt. «Jøde» brukes som skjellsord og jødiske elever blir utsatt for fysiske overgrep.
– Min erfaring er at det virker dersom lærere er konsekvente og setter klare grenser. Men lærerne vet ikke hvor grensen for toleranse går i forhold til migranter, og de frykter å bli kalt intolerante, om de irettesetter en migrant, selv om han sier noe antisemittisk. Det er ikke kun et tysk problem, antisemittisme er også utbredt på franske skoler, hvor man likeledes sliter med å håndtere problemet.