Aftenposten brøt god presseskikk da de oppfordret publikum til å kjøpe billetter til fotballkampen mellom Norge og Brasil som avisen selv arrangerer.
Pressens Faglige Utvalg (PFU) mener avisen brøt Vær Varsom-plakatens punkt 2.7 som handler om skillet mellom journalistikk og reklame.
Bakgrunnen for saken er et førstesideoppslag og en reportasje over flere sider i Aftenpostens papirutgave 30. november i fjor. Her presenteres blant annet det som omtales som et eksklusivt intervju med den tidligere fotballspilleren Ronaldo. Det ble også publisert en video, flere artikler på nett og en podkast.
20 år etter at Norge slo Brasil i VM, arrangerer Aftenposten omkamp på Ullevål stadion mellom spillerne som var med den gang.
Saken havnet i PFU etter at utvalget mottok to klager fra personer som begge mente avisartiklene fremsto som ren reklame for eget arrangement, fordekt som redaksjonelt innhold.
PFU tar ikke stilling til det store omfanget omtalen fikk, og utvalget konstaterer at et mediehus må kunne invitere til arrangementer, selge produkter og selv omtale dette, men mediene må kunne skille klart mellom det kommersielle og det redaksjonelle.
PFU mener dette ikke bare er viktig for å hindre at publikum blir lurt, men for å skape tillit til den frie og uavhengige journalistikken.
Det mest problematiske i saken er oppfordringer til billettkjøp på redaksjonell plass, mener PFU.
Sjefredaktør Espen Egil Hansen sier til NTB at han synes det er greit at avisen ble felt for en lenke til billettkjøp.
– Det tar vi til etterretning. Det ble en debatt om dette rett etter publiseringen, og vi endret vår praksis da. Vi ventet ikke på PFUs behandling, men synes dette var et fornuftig innspill, sier han til NTB.
– Det jeg er glad for, det er at PFU støtter oss i at vår omtale av kampen er journalistisk motivert. Kanskje var vi for begeistret, men det er ikke et presseetisk brudd. Jeg er glad for at PFU ikke gikk inn i omfanget av omtalen, men støtter oss i at det er en journalistisk begrunnet omtale, sier han.
I PFU-møtet tirsdag ble Aftenposten også felt for dokumentarserien «Stuck», melder Medier24. Her ble avisen felt for sponsing av aktualitetsjournalistikk. Serien er sponset av hjelpeorganisasjonen Plan International.
(©NTB)