Nettavisens besøkstall viser en dyster statistikk. På starten av 2018 har avisen mistet over en halv million lesere.
For seks måneder siden ble Nettavisen kjøpt opp av Amedia. Redaktør Gunnar Stavrum uttalte den gang at avisen kom til å bli bedre på medier.
– Det delte eierskapet har fungert utmerket fram til i dag. Men etter hvert som vi har vokst oss større og sterkere, er det bra at selve avisen Nettavisen nå får en, sterk strategisk eier med kompetanse på medier, sa Stavrum til egen avis etter overtakelsen.
Men etter en liten opptur før nyttår, viser tall fra trafficestimate.com at det kun har gått en vei i 2018. Avisen har mistet 600 000 av sine månedlige unike besøkende. Det er nedgang på over 20%.
Krangling innad i Nettavisen
Grunnen til at Nettavisen har mistet lesere kan være mange. Kun for et par dager siden kunne Resett melde at avisen stengte eget kommentarfelt etter å ha fått massiv kritikk for å ha stemplet den fengslede Tommy Robinson som «høyreekstremist».
For to uker siden uttalte journalister i avisen at de skammet seg over at redaktør Gunnar Stavrum hadde sluppet til et innlegg av Karine Haaland, som de mente var rasistisk. Dette førte til splid innad i Nettavisen mellom redaktør og ansatte.
I USA har Roy Kvatningen fått rollen med å fotfølge president Donald Trump. Ingen av hans artikler har åpent kommentarfelt, og flere har reagert med sinne på sosiale medier hvordan Kvatningen har en ensidig, negativ og lite balansert dekning av den amerikanske presidenten.
Les også dagens leder om Mediekrigen.
Nettavisen var en gang motvekten til den etablerte røde pressen som VG, Dagbladet, NRK og Tv2. De var også kjent for å ha et levende kommentarfelt. Nå som de er styrt av Amedia har kommentarfeltet blitt borte og leserne flyktet.
Ifølge en intern epost fra sjefredaktør Gunnar Stavrum til de ansatte som bransjenettstedet Medier24 har fått tak, i er det til Rights, Document og Resett at Nettavisens lesere har gått. Det beskrives i eposten som en «massiv lekkasje». Artikkelen er bak betalingsmur.