Oslo 20180109. Fra v. Schibsted-sjef Rolv Erik Ryssdal, Polaris-sjef Per Axel Koch og konsernsjef Are Stokstad i Amedia på NHOs årskonferanse 2018. Foto: Vidar Ruud / NTB scanpix

Faktisk.no ble møtt med latter og hevede øyebryn fra lansering i 2017. Tiltaket vitnet om selvhøytidelighet fra medieaktører som hadde mistet monopolet. Britene hadde valgt Brexit og amerikanerne Donald Trump på grunn av falske nyheter. Hvis ikke nye medier ble stoppet, kunne man vel her i Norge risikere at FrP ble landets største parti.

Men gammelmediene er naturligvis ikke nøytrale. De velger ut og vinkler stoffet slik alle andre gjør. Og når NRK, VG, Dagbladet og TV 2 går sammen om å «faktasjekke» og de ansetter tidligere journalister fra egne rekker, vet man hva man får.

Faktisk.no har slitt med å være relevante. Få bryr seg om hva de skriver, annet enn de som harselerer litt med denne ti mann store Oslo-redaksjonen.

De har imidlertid vært i pengeknipe, og nå har altså store mediaeiere som Amedia og Polaris gitt dem livsforlengende medisin.

De som arbeider i Faktisk.no er naturligvis glade for at de fortsatt får lønn. Men det er noe skremmende over at de største medieaktørene i Norge ikke forstår hvor umusikalsk hele ideen med Faktisk.no og deres egen involvering er.