Illustrasjonsbilde. Frankrikes president Emmanuel Macron. Lehtikuva/Mikko Stig via REUTERS

Den franske presidenten Emmanuel Macron besøkte nylig Danmark på sin omfattende europaturné. Offisielt jakter han på  ideer for å forbedre det franske utdanningssystemet. Hans kone Brigitte er selv gymnasielærer.

Ingen skal beskylde presidenten for å ligge på latsiden med sine mange og hektiske utenlandsreiser. Det må imidlertid være nedslående for ham å se at popularitetskurven i hjemlandet ikke beveger seg, kun litt ned denne gangen også. Konstant er den på et pinlig lavmål, det harmonerer dårlig med et statsoverhode som har den tidligere keiseren som forbilde.

Sannheten er at en hardt presset arbeider- og middelklasse for lengst har mistet tålmodigheten etter en lang rekke presidenter med vidløftige reformløfter de aldri har greid eller giddet oppfylle. Det å se den energiske presidenten i pompøse parader ute i verden irriterer det franske folk, det hører vi av intervjuer på gaten. Det skjer egentlig ingen ting der Macron viser seg. Bare Marseillaisen om igjen og om igjen.

Nå sto Danmark for tur. Samfunnsdebattant og sjefsredaktør i den danske nettavisen 24NYT, André Rossmann, pynter ikke på sine beskrivelser av virkeligheten i sitt eget land. Han forteller at dansker har en sykelig trang til å blåse seg opp og promotere Danmark som «small, great country».

Klumme: Bonne chance, Monsieur le Président!

 

Rossmann varslet tidlig at Macron ville bli servert løgn etter løgn om det danske utdanningssystemet i verdensklasse. Virkeligheten er at det danske utdanningssystemet i grunnskolen (dansk folkeskole) er en katastrofe, hvor trenden er å få så mange «halvstuderte røvere» gjennom skolen som mulig ved å senke kvalitetskravene og lærernes kompetansenivå. Og dette faller konstant. Med det resultat at år etter år klekkes det ut en ny generasjon av «funksjonelle analfabeter».

Rossmann mener at danskene i dag betraktes som EUs dummeste. Fasit er at over 580.000 dansker har vanskelig for å lese, 530.000 sliter med å regne og 1.000.000 mestrer ikke IT på basisnivå.

Ca. 16 prosent av læreransatte i grunnskolen er ikke lærerutdannet, og den faglige kompetansen hos de resterende 84 prosent er alarmerende lav. Når grunnskolelærerne ikke kan undervise med kvalitet, kan man ikke forundres over at det gjennomsnittlige nivået for danske elevers lesekompetanse ikke har endret seg siden år 2000. Det viser PISA-undersøkelsene. Gymnasier kan betegnes som oppbevaringsanstalter.

Gymnasiet har utviklet seg til en fortsettelse av grunnskolen og 3-årig oppbevaring for dem som ikke vet hva de skal gå i gang med. De unge følger etter de andre og søker mot de gymnasier som ifølge ryktene har de beste festene. I gymnasiet er det kun 15 prosent av elevene som alltid forbereder seg til timene, og en tredjedel av elevene leverer ikke alle sine skriftlige oppgaver, selv om det er et krav.

Det blir spennende å se hva den franske presidenten kan få ut av den danske utdanningsmodellen under franske forhold. Hva har han tenkt ut sammen med sin kone, gymnasielæreren?

Det er neppe mange statsoverhoder som har så mange livvakter som Macron. Men hvor er de gode rådgiverne? Man undrer seg over at de alltid mangler. Men forklaringen er selvsagt at Macron er overbevist om at han og hans kunnskapsrike kone vet best.