Foto: REUTERS/Tony Gentile
annonse
annonse

Kvotering gjør at flere kvinner får filmmidler, og kvinneandelen går opp på flere områder, konstaterer Norsk Filminstitutt i ny rapport som refereres i en artikkel i Dagsavisen/Rogaland avis.

Vel, man må jo kunne påpeke det åpenbare: klart at kvotering av kvinner øker kvinneandelen! Det er vel hele poenget med kvotering?

Litt lenger ned i artikkelen i Dagsavisen/Rogalands Avis finner man ut at kvalitet måles på bakgrunn av filmanmelderes terningkast i såkalte sentrale medier. Med andre ord bestemmes kvoteringen av noen få titalls uavhengige personer som ikke har noen form for økonomisk ansvar for utviklingen i norsk filmbransje..

annonse

Problemet er bare at svært få er interessert i å se disse kvoterte filmene. Mannlige regissører har i snitt nesten dobbelt så mange besøkende, heter det i rapporten. Her, som på så mange områder i dagens samfunn, ser vi identitetspolitikkens innflytelse. For eksempel fikk ikke filmen Børning 3 markedsstøtte fordi filmprosjektet hadde for liten kvinneandel. En film fra et nokså harry miljø av bilinteresserte må kanskje fylles opp av feminister for å bli godkjent?

Målet er en 50/50 fordeling mellom kjønnene på produksjonstilskudd innen 2020. Man undres om dette skal gjelde uansett hvor stor andel av norske filmregissører som faktisk er kvinner.

Tegn abonnement eller støtt oss på andre måter hvis du ønsker at Resett skal bestå som en motvekt til de etablerte og statsstøttede mediene i Norge.

Vipps 124526
Bankkonto 1503.94.12826

annonse
Utskriftsvennlig versjon Utskriftsvennlig versjon