Foto: Lise Åserud / SCANPIX

Vi vet ikke så mye om leserkrets og rekkevidde, men dette er en indikasjon på at innvandringskritiske, alternative medier i Sverige har blitt veldig store, sier medieforsker Linn Sandberg ved Oslo Universitet i en kommentar til SVT.

Via et Facebook-kart har SVT samlet data om lenkene som ble spredd på FB under den svenske valgkampen. De viser at «samlet engasjement» for de innvandringskritiske mediene utgjorde en tredel av omfanget for de etablerte mediene. Men når det gjelder valgets viktigste sak, innvandringen, nådde de alternative opp i 66 prosent av de etablertes samlede antall delinger, kommentarer og likes.

Til alternative medier regnes nettaviser som Samhällsnytt, Fria Tider og Nyheter i Dag, som er de tre største. Til etablerte medier regnes, foruten SVT selv, store mediehus som Aftonbladet, Expressen og DN.

Det er liten tvil om at det svenske mediebildet er i endring. Linn Sandberg er i likhet med de fleste autoriserte kommentatorer ute av stand til å innse at de alternative leverer viktig, etterspurt informasjon som regimemediene systematisk toner ned eller helt fortier. At de utfører nettopp det samfunnsoppdraget som de etablerte har lagt på hylla, til fordel for å rakke ned på og dels demonisere vanlige mennesker.

– Forskning om alternative medier viser at de inneholder enklere og mer sensasjonalistiske samt følelsesmessig ladede budskap, sier hun. De bare polariserer debatten, mens de pukker på at de sprer et virkelighetsbilde som ellers ikke kommer fram.

De tragiske drapene i Trondheim er en ny, fersk indikasjon på at Norge er på stø kurs mot svenske tilstander. De dominerende delene av det norske maktapparatet og dets regimemedier viser fortsatt samme måpende mangel på handlingskraft og samme forstokkede virkelighetsfornektelse som har brakt Sverige dit det er i dag.

Så hvor lenge er mainstream – mainstream, både i Sverige og Norge?