Fra Bahnhofs kontorer i Stockholm. Foto: AFP PHOTO/JONATHAN NACKSTRAND

Sveriges markedsføringsombudsmann har sagt at en nettleverandørs bruk av en «sexistisk» meme i en stillingsannonsen bryter mot markedsføringsreglene. Det rapporterer the Local.

Det omstridte bildet viser en mann som snur seg vekk fra sin kjæreste for å se på en annen kvinne.

På Facebook og Instagram har Bahnhof reklamert for seg selv som en arbeidsplass ved å bruke den kjente memen, som i dette tilfelle viser en mann som snur seg vekk fra sin «nåværende arbeidsplass» for å se på den noe mer attraktive «Bahnhof». Bildet ble presentert sammen med en en melding om ledige stillinger som ingeniører og webdesignere.

– Formålet var å illustrere at Bahnhof er en attraktiv arbeidsgiver, og at personer som har en noe mindre attraktiv arbeidsgiver kan være interesserte i oss, sa internettleverandøren Bahnhof i en melding på deres nettside tirsdag.

Skjermdump fra Facebook.

Ombudsmannen har på sin side slått fast at stillingsannonsen er «kjønnsdiskriminerende», og i strid med Det Internasjonale Handelskammers anti-diskrimineringsreguleringer som har fastsatt at man ikke får bruke «stereotypiske» kjønnsroller, eller fremme individer som «seksuelle objekter».

Alle i panelet som har gått gjennom saken skal visstnok ha vært enige i vurderingen, og at annonsen objektiviserer kvinner. En antall medlemmer i komiteen skal også ha ment at annonsen gir inntrykk av at «menn kan skifte partner på samme måte som de kan bytte jobb», ifølge vurderingen.