Illustrasjonsbilde. Foto: REUTERS/Lucy Nicholson

Vi har i så mange år nå holdt på med grønne EL sertifikater, CO2 avgifter, klimakvoter og miljøavgifter at en kan bli grønn av mindre. Fagfolk påstår og hevder dette vil redde kloden, og vi skal redusere klimautslippene om vi når dette magiske tallet på 1,5 grader som FNs klimapanel har regnet seg frem til. Større juks skal en se lenger enn langt for å finne.

Men la meg begynne med å si. Klart vårt fossile forbruk forurenser. Det er det ingen tvil om. Og at det er skadelig er det heller ingen som benekter.

Men la oss begynne med strømmen du og jeg tar ut i fra stikk kontakten hjemme. Vi kjøper den fra en gitt leverandør og de er pålagt å kreve inn miljøavgift såkalt grønn energi. For vi kjøper strømmen vår fra en leverandør som produserer strømmen enten ved vind eller vannkraft. Dette betaler vi for i dyre dommer på hver eneste strømregning. Men allerede her så skurrer det.

Du og jeg har ikke noen direkte kobling til vindturbinen på et gitt fjell en plass. Heller ikke en direkte kobling til vannkraftverket i ditt nærområde. Man får den strømmen som er tilgjengelig på kraftnettet. Enten den kommer fra et kullkraftverk i Tyskland eller fra en atomreaktor i Sverige. Hvem som produserer de elektronene vi forbruker når vi setter på kaffetrakteren er umulig å identifisere. Det hele er en finurlig måte å beskatte oss forbrukere.

Videre har vi EL biler som skal være så miljømessig. De kjører jo bare på strøm..
Hmm er dette riktig da? Produksjonen av batteriene til en gjennomsnittlig EL bil produserer like mye CO2 som om man kjørte en dieselbil, mellom 150 000 km og 200 000 km og med en ca kjørelengde på 20 000 km hvert år så snakker vi om 7-8 år kjøring med dieselbilen før man har forurenset like mye som EL bilen har gjort før den i det hele tatt er kommet på veiene. Og skulle man være så uheldig at man får en feil på batteriet i løpet av disse 7-8 årene og må skifte dette. Ja da snakker man om 14- 16 år før de har samme mengde utslipp av CO2.

Og hvem kjører rundt med en 16 år gammel EL bil? Ingen. De er skrotet for lenge siden. Utdatert teknologi. Mulig batteriene kan resirkuleres og benyttes til andre formål. Men det finnes pr dags dato ingen slike ordninger som ivaretar dette på en skikkelig måte.

Personlig kjører undertegnende rundt med en 18 år gammel bensin sak som putrer og går på gammel vrangvilje. Men den gjør jobben sin. Tar meg fra A til B når jeg trenger det. Og CO 2 avtrykket den legger igjen etter seg er forlengs nedbetalt med miljøavgifter på bensinen.

Nok en idiotisk avgift

Miljøavgift på bensin. Bensinen blir ikke mer miljøvennlig av at vi betaler 2 kr ekstra for literen. Det er en avgift som er forankret i et avgiftssystem som er helt idiotisk. Vi kjører ikke mindre pga. den avgiften. Vi bruker bilen til det vi må.

Mens vi her på berget soler oss i glansen av grønn teknologi, grønn strøm og bærekraftig utvikling så forurenser vi tilsvarende mye på andre siden av kloden. Men det vi ikke ser kan jo ikke skade miljøet, eller?

I de vindturbinene EL bilene og EL syklene brukes det noe som heter Neodymium. Et nøkkelelement for å produsere disse grønne bilene, vindturbinene og EL syklene.

Slik ser det ut etter utvinning av Neodymium, en av nøkkelmineralene til elbiler og vindturbiner. Det svarte slammet er radioaktivt og fullt av syre. Jorda er ødelagt for hundrevis av år. Magneten i en enkelt vindturbin inneholder 400-1000 kg Neodymium, noe som etterlater flere tonn med slam.

En enkelt elbil inneholder mellom 11 og 20 kg – og en elsykkel ca 0,1 kg. I tillegg til Neodymium inneholder de samme produktene en rekke andre sjeldne jordmetaller hvor utvinningen også er skadelig for miljøet.

Denne miljøkriminaliteten finansierer du og jeg gjennom avgifter på den rene strømmen vår, og subsidiering av elbiler og elsykler. Årsaken er at noen politikere tror at fire molekyler pr 10.000 i stedet for tre av den livgivende, usynlige og luktfrie sporgassen CO2 er farlig for klimaet vårt.

Det er kanskje verdt å tenke på neste gang du hører MDG-Lan, Skei-Grande eller andre politikere snakke om klimaet og det fantastiske «grønne» skiftet. Ja, det er kanskje på tide å revurdere effekten av den «grønne» teknologien. Den er nemlig ikke så grønn som våre politikere skal ha det til.