Sykkelparkering. Parkerte sykler. Foto: Sara Johannessen / SCANPIX

Ifølge nyhetsavisen Ja til bilen i Oslo stiller byrådet ledet av Raymond Johansen ekstreme krav til sykkelparkering ved nybygg og bruksendringer.

Ja til bilen i Oslo gir fire eksempler på hva kravene kan innebære.

1) Neste gang OBOS søker om å oppføre et nytt borettslag på 25.000 kvadratmeter pålegger den nye Parkeringsnormen i Oslo at OBOS også bygger minimum 875 sykkelparkeringsplasser.

2) Neste gang en studentorganisasjon får gleden av å leie ut 50.000 kvadratmeter med studenthybler, må utbygger også sørge for 2000 plasser for sykkelparkering.

3) Når NRK-tomten står klar med nye boliger må utbygger bygge 3322 sykkelparkeringsplasser og alle nye sykehjem i Oslo må også ha en sykkelparkering per 100 kvadratmeter areal.

4) Privat utbygger oppfører 10.000 kvadratmeter kulturbygg for produksjon av musikk og film og da tvinges han til å bygge 300 parkeringsplasser, selv om det kun skal arbeide 30 personer i selskapet som skal leie bygget.

Nylig skapte det stor oppmerksomhet da det kom frem at Maxbo på Sinsen skal ha fått krav om å ha 88 sykkelparkeringsplasser og 26 parkeringsplasser for biler.