Sykkelparkering. Parkerte sykler. Foto: Sara Johannessen / SCANPIX
annonse
annonse

Ifølge nyhetsavisen Ja til bilen i Oslo stiller byrådet ledet av Raymond Johansen ekstreme krav til sykkelparkering ved nybygg og bruksendringer.

Ja til bilen i Oslo gir fire eksempler på hva kravene kan innebære.

1) Neste gang OBOS søker om å oppføre et nytt borettslag på 25.000 kvadratmeter pålegger den nye Parkeringsnormen i Oslo at OBOS også bygger minimum 875 sykkelparkeringsplasser.

annonse

2) Neste gang en studentorganisasjon får gleden av å leie ut 50.000 kvadratmeter med studenthybler, må utbygger også sørge for 2000 plasser for sykkelparkering.

3) Når NRK-tomten står klar med nye boliger må utbygger bygge 3322 sykkelparkeringsplasser og alle nye sykehjem i Oslo må også ha en sykkelparkering per 100 kvadratmeter areal.

4) Privat utbygger oppfører 10.000 kvadratmeter kulturbygg for produksjon av musikk og film og da tvinges han til å bygge 300 parkeringsplasser, selv om det kun skal arbeide 30 personer i selskapet som skal leie bygget.

Nylig skapte det stor oppmerksomhet da det kom frem at Maxbo på Sinsen skal ha fått krav om å ha 88 sykkelparkeringsplasser og 26 parkeringsplasser for biler.

annonse

 

Tegn abonnement eller støtt oss på andre måter hvis du ønsker at Resett skal bestå som en motvekt til de etablerte og statsstøttede mediene i Norge.

Vipps 124526
Bankkonto 1503.94.12826

Utskriftsvennlig versjon Utskriftsvennlig versjon