Somaliere er den innvandrergruppen i Norge som i størst grad sender sine barn på skoler i utlandet. I en ny Fafo-rapport fremkommer det at om lag fire av ti somaliske ungdommer oppgir å ha gått på skoler i utlandet.
Av rapporten, som har fått navnet «Migrasjon, foreldreskap og sosial kontroll», fremgår det at nesten fire av ti somaliske ungdommer, som ble født i Norge, eller som kom til Norge før fylte fem år, har gått på skole i utlandet. Det rapporterer NRK.
Statssekretær Kristin Holm Jensen i Kunnskapsdepartementet er overrasket og bekymret for tallene.
– Det er helt klart et problem at mange sendes ut av landet og får avbrudd i sin norske skolegang. De får problemer med å bli integrert i det norske samfunnet når de kommer tilbake, sier Jensen til rikskringkasteren.
Ikke overrasket
Men Jusra Mohamed Mire på Stovner videregående, som selv har somalisk bakgrunn, er ikke forbauset over at det nettopp er somaliere som topper denne statistikken.
– Jeg er ikke overrasket over at det er mange unge norsksomaliere som har gått på skole i utlandet, sier Mire.
Medeleven Osman Mohammed ser på religiøs skolegang i hjemlandet som noe positivt.
– Jeg tenker at dette er en unik mulighet til å lære mer om språket, religionen og hvor vi kommer fra, sier Osman Mohammed.
To sider
Resett-kommentator og samfunnsdebattant Shurika Hansen, som selv er født i Somalia, er heller ikke overrasket, men påpeker at det også finnes mer ressurssterke innvandrerforeldre sender sine barn på skoler i andre vestlige land, som Storbritannia og USA.
– Det er to sider av denne saken. De som har ressursterke foreldre vil sende barna til for eksempel Storbritannia, og da handler det ikke om religion, men om å lære godt engelsk blant annet. Dette er bare bra. Jeg kjenner flere som har gjort det. Jeg vurderte selv å sende min sønn til USA, forteller Hansen til Resett.
Kulturrehabilitering
Samtidig advarer hun mot fenomenet «kulturrehabilitering». Noen innvandrerforeldre sender gjerne barna på koranskoler i utlandet, fordi de mener at barna er blitt «for norske» eller «for vestlige». Tidligere er det blitt avslørt at ungdom risikerer å bli låst inne og utsatt for overgrep på koranskoler i Somalia og Kenya.
– Så har vi de som sender barna på koranskole. Disse gjør det fordi de vil at den vestlige kulturen skal forsvinne, og drives ut av ungdommene. De frykter at barna ikke skal leve tilstrekkelig islamsk. Fafo-rapporten kunne ha vært mye mer spesifikk på dette området, når det gjelder å utvide forståelsen for det kulturelle aspektet her.
Samfunnsdebattanten mener at foreldrene ikke bør sende barna til skoler i landet de selv flyktet fra.
– Kulturrehabilitering har ødelagt for mange. Om man har flyktet fra Somalia bør man ikke sende sine barna sine på skole der. Men å sende barna på skoler i andre vestlige land, det må være greit, sier Hansen.