Foto: Torbjørn S. via Wikimedia Commons.
annonse

Hålogalandsbrua i Nordland ble åpnet for trafikk for snaue to måneder siden. Nå risikerer den allerede å bli stengt, etter at flere urovekkende funn har kommet for dagen. 

annonse

Hålogalandsbrua, som ligger mellom Narvik og Bjerkvik, og har gjort reisen mellom de to stedene 18 kilometer kortere, ble åpnet av statsminister Erna Solberg 9. desember, to år etter at den opprinnelig skulle ha vært ferdig.

annonse

Onsdag oppdaget Statens vegvesen at det er svakheter ved 12 bolter som holder holder kablene i broen på plass. I tillegg er det brudd på en kabelsko. Det skriver NRK Nordland. Det er til sammen 334 bolter og 44 kabler som holder broen på plass.

I en pressemelding opplyser veivesenet at man har gått i gang med å skifte ut de sviktende boltene.

annonse
annonse

– Oppdages det ett brudd til, stenges broen for trafikk, sier byggeleder Guttorm Ræder i Statens vegvesen.

Det er imidlertid flere problemer med konstruksjonen enn de sviktende boltene og bruddet i den ene kabelskoen.

Bygget av kinesere

Hengebroen er bygget av det kinesiske selskapet Sichuan Road and Bridge Group (SRBG), og består av prefabrikerte moduler fra hele verden. Sementen kommer fra Norge, og betongen er produsert lokalt.

– Materialene til bærekabler er hentet fra Japan og satt sammen til delkabler i Kina, der tårnsadlene og kjørebanen også er laget. Hengestengene er laget i Sveits, og kabelhodene er støpt i Tyrkia. I tillegg til det er kabelfestene produsert i Vietnam, fortalte Kurt Grundstad til Teknisk Ukeblad, som gjorde en reportasje om broen i 2017, da den var under konstruksjon.

Ifølge prosjektleder Hans Jack Arntzen var det rett og slett ikke mulig å få tak i nok deler til broen innenlands.

– Det finnes rett og slett ikke kapasitet nok her i Norge, sa Arntzen til Teknisk Ukeblad i forfjor.

Les også: MDG: Dropp bilen, få ett års gratis transport i bytte

Bekymret for uvær

Resett har vært i kontakt med en erfaren sivilingeniør, som er bekymret for om Hålogalandsbrua vil tåle noe særlig vind. Han ønsker å være anonym, da hans arbeidsgiver har et løpende samarbeid med Statens vegvesen.

Han forteller Resett at han aldri ville ha brukt deler på sin arbeidsplass, om de hadde sett ut som de delene som er avbildet i NRK Nordlands reportasje.

– Jeg har jobbet lenge med blant annet stål og brudd. Når jeg ser på bildene som er offentliggjort, så må jeg si at det ser veldig dårlig ut. Jeg ville ha bedt om skikkelig prøver før montering. Nå har det vært feil på så mange bolter. Hvis vi hadde bestilt deler til min arbeidsplass, og de hadde sett ut som kabelskoene, så hadde vi sendt dem tilbake, forteller eksperten.

I verste fall mangler hele 13 av kablene bæreevne fullstendig. Alle de sviktende boltene er lokalisert på samme sted.

– Alle boltene man har funnet svakheter på er i samme kammer. Det kan jo ha vært et dårlig parti. Antar man det verste, så mangler 13 av delkablene bæreevne.

– Bør folk unngå broen, og heller kjøre en omvei?

– Jeg ville sikkert ha kjørt rundt selv, når det ser så dårlig ut, og det er så mange feil. Hvis det begynner å blåse litt, ville jeg ha stengt den med en gang. Det er ikke først og fremst bilene, men vinden, som er den farlige belastningen. Blir det uvær er jeg bekymret.

Nordiske forhold

Videre forteller ingeniøren at han synes det er rart at man ikke lot danske MT Højgaard, som lå nære det kinesiske selskapet i pris, få anbudet. Dette selskapet har lang erfaring med konstruksjon i Norden, med alt som hører med av uvær og kulde.

– Det er merkelig med tanke på at det var et dansk selskap som lå såpass nære det kinesiske i pris. Dette selskapet har jo bygget mye, og man skulle tro at de hadde bedre forutsetninger for å gjøre en god jobb i Norge, med tanke på kultur, og vær og vind spesielt. Nå ble jo broen dobbelt så dyr, og det ble mye trøbbel underveis. Slik er det med byggeprosjekter, men det hadde nok gått bedre med et selskap som er vant til nordiske forhold, forteller han.

– Er det normalt at innfestningen til bærekabler svikter?

– Jeg har aldri hørt om det tidligere. Jeg vet ikke om det aldri har skjedd, men jeg har ikke sett lignende på noe så nytt. Hadde det vært noe slitent og gammelt, så hadde jeg skjønt det. Når det faktisk er så nytt, så er det urovekkende, forteller ingeniøren.

Les også: Jonas Gahr Støre taster på telefonen mens han kjører bil, og er ubekymret over at NRK er med i bilen og filmer det

Ustabil tårnløsning

På Hålogalandsbrua har man valgt å bruke såkalte A-tårn, i stedet for H-tårn, som man bruker overalt ellers i landet på denne typen broer. Eksperten forteller Resett at bruken av såkalte A-tårn vil gi en mer ustabil bro, som er mer følsom for svingninger som følge av vær og vind.

– Man får en del sideveis krefter når man har kabler som møtes på midten i stedet for å gå parallelt. Det er derfor man bruker H-tårn på de fleste slike broer. Jeg har ikke sett A-tårn på andre lignende broer i Norge. En bro det er naturlig å sammenligne denne med er Hardangerbroen, og den er bygget på konvensjonelt vis, med H-tårn.

Ingeniøren spekulerer i om man kan ha valgt den ustabile tårnløsningen, fordi man har vektlagt det estetiske.

– Det er en merkelig løsning å lage en slik kabelføring. Det kan jo være at de synes det så penere ut, og sånne ting tar man vanligvis hensyn til. Jeg ville likevel ikke ha brukt A-tårn. H-tårn gir klart mer stabilitet, slår han fast.

Et annet problem med tårnløsningen er ansamling av is over kjørebanen, noe som allerede har forårsaket en ulykke på Hålogalandsbrua.

– Dette kabelsystemet går jo rett over veibanen, i stedet for å løpe parallelt hele veien. Dermed vil is som fester seg der kunne falle ned. Det har allerede vært en ulykke, der det har falt is ned i frontruten på en bil. Det i seg selv er ugunstig, sier eksperten avslutningsvis.

– Absurd at broen ikke er stengt

Resett ble tipset om saken av en lokal innbygger i Narvik, som ikke selv ønsker noen medial oppmerksomhet, men som vil rette et nasjonalt søkelys mot denne saken. Han arbeider selv med biler, har greie på infrastruktur, og er bekymret for den nye broens bæreevne.

– Vegvesenet har opplyst om at det er 12 av om lag 300 bolter som svikter. Det er 84 slike bolter i hver kabelende, og når de 12 boltene som svikter sitter på samme kabelfeste, blir saken en helt annen. Om bare en av kabelansamlingene ryker, så går jo hele broen, slår Narvik-beboeren fast. 

Han mener fremfor alt at det er absurd at broen ennå ikke er stengt for trafikk, trass i faren.

– Det er ille nok at broen har den konstruksjonen den har, enda verre er det at man har latt kineserne bygge den. Men det verste er at broen ikke stenges, til tross for det som har kommet frem, sier han.

Les også: Aldri før har det blitt brøytet så mye på norske veier

Økt lakseeksport

Flere har spekulert i om ikke Statens vegvesen ga kinesiske SRBG i oppdrag å bygge broen, for å normalisere forholdet til Kina etter utdelingen av Nobels fredspris til regimekritikeren Liu Xiao Bo i 2010. Året etter utdelingen ble det rapportert om total kollaps i lakseeksporten til Kina.

Dette har imidlertid snudd etter at SRBG fikk bygge bro i Norge. I fjor kunne SSB rapportere om en mangedoblet økning i lakseeksporten til Kina, på bare ett år. I januar 2018 importerte kineserne mer enn 1 700 tonn norsk laks, åtte ganger så mye som i samme måned i 2017.

Google har blokkert alle annonsene på Resett.
Vi trenger din hjelp for å overleve!

kr.
Velg betalingsmetode
Personelig informasjon

Totalt bidrag: kr. 200,00 One Time

Du kan også støtte oss på Vipps nummer 124526.

Bankoverføring til kontonummer 1503.94.12826.

SMS "Resett fast" (59,- pr. mnd.) eller SMS "Resett" (200,- en gang) til 2474.

NB: Dette er helt separat fra Resett medlemskap og gir ikke tilgang til medlemsinnhold. Resett medlemskap finner du her.



Ved å bruke kommentarfeltet erkjenner du at du har lest og forstått våre regler for kommentarfeltet. Disse finner du her.