En gruppe muslimer raser over en logo som befinner seg på undersiden av sålen på skotypen Nike Air Max 270 (AP Foto/Mary Altaffer)

Tusenvis av sinte og fornærmede muslimer raser over en logo som befinner seg på undersiden av sålen på skotypen Nike Air Max 270, ifølge Bloomberg.

– Vi krever at Nike tilbakekaller disse blasfemiske og støtende skoene, og alle andre produkter med designlogoen som likner ordet Allah, fra salg umiddelbart. Vi ber også om strengere gransking av produkter før de slippes på markedet, skriver Saiqa Noreen som er en av forkjemperne for underskriftskampanjen.

Grunnen skal være at logoen er veldig lik måten Allah skrives på arabisk. Det er ifølge gruppa, som også har laget en underskriftskampanje, blasfemisk.

Illustrasjonsbilde. Foto Skjermbilde fra twitter, Yasif.

Saiqa Noreen er også opprørt over plassering av logoen, altså at den ligger under sålen på skoene og kommer i direkte kontakt med bakken.

– Det vil trolig bli trampet på, sparket og skitnet til med gjørme og skitt, skriver hun og fortsetter:

– Det er frustrerende og forferdelig at Nike tillater guds navn på en sko. Det er respektløst og ekstremt støtende mot muslimer og islam. Islam lærer om medfølelse, godhet og rettferdighet mot alle, skriver hun i underskriftskampanjen.

I skrivende stund har 18 500 signert oppropet. Målet er 25 000.

Ikke første gang

Nike gjorde noe liknende i 1997. Da trakk de joggeskoene fra markedet, og beklaget det de kalte en «misforståelse» – for logoen var ment å likne flammer, og ikke navnet Allah.

Verdens største sportsklæreselskap fikk også kritikk i fjor for sin annonsekampanje med Colin Kaepernick.

Colin Kaepernick i den kontroversielle «Just Do It» kampanjen i 2018. (AP Foto/Mark Lennihan, File)

Se også: Trump langer ut mot Nike-kampanje med Kaepernick

Nike respekterer alle relgioner

Nike har nå svart på kritikken. En talsmann for sportsmerket forteller at de aldri har ment å såre noen.

– Nike respekterer alle religioner, og vi tar bekymringer som dette seriøst.