Ideologier og ukulturer som misbruker enkeltindividets frihet må til en hver tid møte saklig motstand. Jeg vil med dette ta meg friheten til å svare på et av de flere motsvarene jeg fikk i Drammens tidende tiden etter mitt første intervju der.
8. januar kommer det enda et følelsesladd motsvar mot det som opprinnelig handlet om mangel på integrering. Mahira Karim påstår i et innlegg at jeg uttrykker meg om et tema jeg ikke kan noe om. I samme innlegg bekrefter hun hvert eneste påstand jeg kom med.
Hvordan? La oss se på påstandene mine. Den første er at integreringen i Drammen ikke går så bra. En hijabkledd kvinne forteller meg at den gjør det. Hvordan bekrefter dette mitt poeng? Jo, dersom du er integrert, er du heller ikke kledd i et ideologisk plagg som representerer undertrykkelse av kvinner og jenter. Og dersom du påstår at dette er en del av det frie valg, så lurer jeg på hvem dette er frihet for ?
Den andre påstanden er følgende. Det er merkbar økning av barnehijab i Drammen. Frøken Karim tok seg bryet til å kontakte en barnehage som bekreftet min påstand. At det 1) fins barnehijab og at det 2) er en økning av barnehijab. 3) Hijab seksualiserer småjenter Teorien min var jo nettopp at barnehijab ikke var et tema for 20 år siden. Den gang da seksualisering av småjenter ikke var blitt normalisert.
Men bryr Karim seg om denne ene jenta? Eller er det greit så lenge hun kan trøste seg med verdiløs løgn om at dette bunner i personlig tro og religionsfrihet, religionsfrihet for hvem? Barna som ikke vet hvilken ideologi de nå har takket ja til eller foreldrenes behov for å beskytte barna sine mot vestlige impulser? Merkelig nok, er den barnehageansatte som påstår at den ene jenta som bruker hijab ikke opplever problemer knyttet til hijab er anonym. Feigt å komme med slike påstander anonymt uten å ta hensyn til hvilken krefter som ligger bak denne indoktrineringen. Disse jentene er som regel opplært til at vesten og særlig det storsamfunnet de lever i er fienden. Å da leve etter foreldrenes ønske og holde relevant informasjon om tvang for seg selv, er en beskyttelsesmekanisme de ofte tyr til.
Tro meg, Karim. De jentene mange av oss har snakket med har ikke engang trodd at de er verdifulle nok til å bli lyttet til.
Så til tredje påstand som hun også elegant bekrefter. Hun prøver å belære meg om hva seksualisering betyr. «Å gjøre til seksuell i egenskap og kvalitet» Det er jeg faktisk helt enig i. Det er definisjonen på seksualisering.
Ja vel, så de jentene som blir fortalt at de må dekke seg til nettopp for å unngå at voksne menn blir opphisset blir ikke seksualisert?
Videre forklarer hun at hijaben i islamsk rettsvitenskap et spirituelt plagg som skal sørge for at kvinnen ikke blir seksualisert.
Så tilbake til mitt poeng. I hvilken verden er et barn i barnehagen gammel nok til å bli beskyttet mot seksualisering? Menn i vesten som er oppdratt til å se på kvinnen som likestilt går ikke rundt som ustyrlige villmenn som ikke klarer å la småjenter være uten å bli fristet seksuelt av dem. Det er en tragedie at dette skal tas med til den frie vesten, der frie idealer triumferer over religiøs indoktrine.
– Hijaben er et plagg som styrker kvinners identitet, tar fokuset vekk fra å se på dem som sexobjekter og gjør dem frie fra å bli dømt basert på deres seksualitet, påstår Karim.
Det er så hårreisende romantisering av et plagg millioner av kvinner blir sanksjonert for. Ofte med fengsel, drap og tortur. Hvor er friheten til kvinnene i Iran? Dette er bare et av mange land der modige kvinner kjemper for retten til å kunne ta av seg hijaben. Men så har vi privilegerte liksom feminister som vil tre dette plagget frivillig over hodet. Dem om det. Men motstand burde de få. Ellers svikter vi alle disse jentene som ser ut av vinduet og drømmer om å være frie fra det fengslet de ble født i.
Og hva med den nylige rapporten som bekreftet at hijaben sier mye om hvor integrerte brukeren er? La oss lese Fakta og ikke fiksjon. Hijaben er et dødelig plagg, og frie kvinner som bruker det legitimerer en patriarkalsk levemåte som ikke er forenelig med likestilling, likeverd og kvinnefrigjøring. Særlig er den i strid med kvinnekampen. Vi kjemper ikke for å bli undertrykt, men for å frigjøre oss selv.
Så nei, Karim. Jeg seksualiserer ikke småjenter. Jeg frigjør dem.
Kronikken ble først publisert i Drammens tiende.