Foto: Privat
annonse
annonse

En Ice-kunde medgir å ha blitt dårlig behandlet av selskapets kundeservice, og at en leder var frekk mot ham.

Forleden dag kunne Resett rapportere om at Ice i en ny reklamekampanje har benyttet et bilde av en hijabkledd, ung jente. Dette angivelig for å illustrere forskjeller mellom ulike mennesker. Under bildet på den aktuelle reklameplakaten står følgende tekst: «Heldigvis er vi forskjellige».

Ice forsvarte sin avgjørelse med å påstå at forskjeller «beriker samfunnet vårt», og insisterte videre på at man ønsker å «fremme verdier som ytringsfrihet, religionsfrihet og selvstendighet».

annonse

Saken har skapt sterke reaksjoner i kommentarfelt og i sosial medier, og mange ønsker nå å boikotte selskapet. En mann, som har vært bedriftskunde hos Ice i seks år, tok kontakt med selskapet for å få en forklaring på hijabbruken.

– Jeg har vært bedriftskunde i seks år, og betaler nesten 1000 kroner i måneden. Min kone og min sønn har også abonnement med Ice, forteller mannen.

Les også: Oslo-barnehage arrangerte aktivitetsdag med hijab, islamsk bønn og resitering av Koranen

annonse

«Skjer jo ikke i Norge»

Han ringte Ice’ kundeservice etter å ha lest Resetts sak om reklamekampanjen, for å si sin mening om hijabbruk og fortelle selskapet om de strenge islamske kyskhetsnormene som pålegges muslimske kvinner.

– Jeg ringte deres kundeservice og fortalte dem om sharia, om kvinner som blir mishandlet og som blir tvunget til å gå med hijab. De påstod at det ikke hadde noe å si, for det skjer jo ikke i Norge. 

Etterhvert fikk han snakke med en leder, som angivelig viste svært liten forståelse for kundens synspunkter.

– Jeg ba etterhvert om å få snakke med en leder. Det fikk jeg. Jeg snakket med lederen om sharia, hijab, mishandling og piskeslag. Han sa at de som selskap ville støtte opp om multikultur, og vise at de er tilhengere av et flerkulturelt samfunn. Vi synes dette er positivt og bra, sa han, forteller mannen.

Ble frekk

annonse

Videre forteller han at lederen tok til frekkheter, og ble tydelig irritert.

– Han ble tydelig irritert og forbannet, og spurte meg rett ut om han skulle si opp abonnementet mitt der og da. Men jeg sa at jeg måtte finne et alternativ, før han kunne gjøre det.

Resett har kontaktet Ice for en kommentar til saken. De har foreløpig unnlatt å besvare forespørselen.

Tegn abonnement eller støtt oss på andre måter hvis du ønsker at Resett skal bestå som en motvekt til de etablerte og statsstøttede mediene i Norge.

Vipps 124526
Bankkonto 1503.94.12826
SMS “Resett” (200,- en gang) til 2474

annonse
Utskriftsvennlig versjon Utskriftsvennlig versjon