Terje Pedersen / NTB scanpix

Oslopartiet går inn i valgkampen med velgere som er rykende uenige med hverandre. 

En undersøkelse Resett kjenner til som Oslo Høyre har fått gjort som en del av forberedelsene til valget i 2019, viste et reelt dilemma for partiet. Velgerne har sterkt ulike holdninger i sentrale politiske saker.

Dette avspeiler seg særlig i synet på miljø og bomringer, som kan seile opp til å bli en sentral sak i valgkampen i 2019.

Les også: Og så takker vi Oslo Høyre for innsatsen og ønsker Raymond med oss videre

Høyre lagde i forbindelse med analysen en modell de eksemplifiserte med to ulike velgere, en bosatt i indre by og en annen velger bosatt i ytre Oslo vest. Det viste seg at de to velgeerne hadde særdeles ulike oppfatninger om mange politiske spørsmål, men spesielt bomringer og tilrettelegging for sykkel og gående.

Valgundersøkelsen gjenspeiler også andre tendenser i Oslo, der man ser at småpartiene Rødt, Venstre, SV og MDG står vesentlig sterkere i indre enn ytre bydeler.

Dilemmaet blir ytterligere forsterket av Fremskrittspartiets posisjonering før valget.

Les også: Det er mange naive fjols i Høyre

Oslo Frp vil kreve «merkbar reduksjon» i bompengene for å støtte og delta i et borgerlig byråd etter 2019-valget. Dette kan bli vanskelig for Høyre å finansiere, da partiet ønsker en satsing på kollektivtrafikken, samt å fjerne eiendomsskatt på private boliger.

Resett har tidligere skrevet om sentrumspartienes dilemmaer, i en politisk situasjon hvor økonomisk politikk i mindre grad enn før er avgjørende for velgernes adferd.

For Oslo Høyre kan det imidlertid være akseptabelt med lekkasjer både til Fremskrittspartiet og Venstre, så lenge partiet sikrer byrådsmakt etter valget. Partiet vil etter alle solemerker uansett bli det suverent største på borgerlig side og kan i stor grad legge premissene for et byrådssamarbeid.

Les også: Økte bilavgifter og elendig kollektivtransport

Det store spørsmålet er i hvilken grad bompengesaken vil prege Oslovalgkampen. Det er en sak som polariserer, ettersom velgergruppene har diametralt ulike interesser. For velgere i indre by, er det viktigere med god og billig kollektivtranssport, mens mange i ytre bydeler blir sterkt rammet av de nye bomringene som kommer i år, før valget.

I andre byer har det nå også kommet lokale bompengeaksjonistlister, men dette er det ingen som per i dag tror vil kunne utgjøre noen stor trussel mot Frps velgere i hovedstaden. Men partiet har likevel et forklaringsproblem i mange velgeres øyne, etter å ha løpt fra løfter om å fjerne bomringene om man kom i regjering.

Det blir spennende å se om det kan bli et tema som kan gi vind i seilene for det som fremstår som et skadeskutt Fremskrittsparti i Oslo.