Husker du NRK-komiker og journalist Espen Thoresen Hværsaagod? Han skriver i forkant av kvinnedagen en kronikk i Morgenbladet. Innlegget er svært kritisk til islams kvinnesyn og koblingene mellom venstresiden og islam. Sumaya Jirde Ali og et haleheng av meningsfeller svarer, uten å bli spurt direkte, som snakker de for alle muslimske kvinner.
Hasti Hamidi, Waad Alrady, Muna Jibril, Linn W. Firdaous Nikkerud, Sumaya Jirde Ali, Nina Bahar, Begard Reza, Fauzia Azouar, Faisa Warsame, Amina Bile og Marian Hussein undertegner motsvaret.
Thoresens inngang i Morgenbladet er hva kvinnebevegelsen kjemper for på 8. mars i 2019. De indignerte muslimske kvinnene leser Thoresens tekst slik: «Kvinnebevegelsen gir mannen fripass til å kontrollere henne, venstresiden likeså. De lider av berøringsangst, derfor lar de det hele passere mens de marsjerer for oppkonstruerte saker som «berører veldig få».»
Amen. De har jo forstått det! Men de synes ikke at det er sant det de har forstått at Thoresen tror er sant. Derfor trenger de ikke å imøtekomme et eneste av Espen Thoresens argumenter. Han mener vs Vi mener. Men det var Thoresen som mente mye først. Da er det naturlig å avkle det man mener er galt, hvis meningene er så «feil». Det skjer ikke i den kollektive teksten til islamfeministene. De får skrive hva de vil i sterkt statsstøttede blekker.
«Ikke snakk på vegne av oss», skriver de. Thoresen svarer kvinnene på Facebook med å si at «Trollene er ute av skapet og jeg nyter å se dem.» Nei, ikke still Team Sumaya spørsmål. De har nok med å beskytte seg selv. Og kommentarfelt finnes ikke i den statsstøttede ligaen de spiller i.
Team Sumayas hovmodige tekst
«Det kan høres ut som han har et ganske tynt grunnlag for å uttale seg om muslimske kvinners frihet. Likevel konkluderer Thoresen med at muslimske kvinner er undertrykket.»
Enormt mange muslimske kvinner er undertrykket. At dere ikke er undertrykket er flott! Men hvorfor bruker dere tid og energi på å understreke at dere ikke er undertrykket når så mange av de dere mener å skrive for ikke kan gå utenfor huset uten mannens tillatelse? Hvorfor problematiserer dere ikke det?
«Idet Thoresen sier at kvinnebevegelsen ikke er opptatt av oss, antar han at vi ikke er del av kvinnebevegelsen og at feministiske kampsaker, som abort, ikke angår oss. Ikke bare utdefinerer Thoresen muslimske kvinner fra bevegelsen, han usynliggjør samtidig den bevegelsen vi er med på å skape.»
Hvordan kan en bevegelse for såkalt islamsk feminisme ha legitimitet når dere, som kan si og skrive hva dere vil, ikke angriper de verste muslimske statene i verden, som Saudi-Arabia og Iran, men i stedet anklager landet som har hjulpet dere til å kunne bli journalister, samfunnsdebattanter, SV-politikere (to av dere er det) og feminister?
«La oss stadfeste det en gang for alle: Kampen for selvbestemt abort er også en kamp for muslimske kvinners autonomi over egen kropp.»
Bra det! Men det er nå en gang slik at mannen bestemmer over de svært mange muslimske kvinners kropp, hvis verden er målestokken. Har dere ikke global medfølelse med andre muslimske kvinner?
«… hva gjør han selv (Thoresen) for kvinner som oss?»
Vel han betaler skatt for at kvinner som dere, stort sett studenter, kan studere og skrive for sterkt statsstøttede nettsteder, organisasjoner og media. Jeg stopper der, før jeg begynner å skrive om hvilke ordninger som finnes for skribenter med «riktige» holdninger.
«I våre øyne har Thoresen klart å plassere seg i samme kategori som de religiøse mørkemennene han skriver om. Han deler deres seksualiserende syn på hva en hijab betyr for en kvinne: et plagg kvinner bruker for å unngå menns begjær.»
Vi hadde ikke hijab i Norge før dere kom. Våre mørkemenn bekjempet vi for mange tiår siden. Så kom dere islam-feminister og dro spaken i tidsmaskinen tilbake til middelalderen. Men dere grabbet med dere velferdssystemet som betales av en majoritet av mannlige, hvite borgere.
«Vi er mange som bærer hijab som en synlig identitetsmarkør. Noen av oss av religiøse motiver, mens andre av oss ikke ilegger plagget religiøs tolkning. Atter andre bruker hijab for å unnslippe skjønnhetstyranniet eller som en reaksjon mot alle som ber oss ta plagget av. Vi bærer hijab for motens skyld, for funksjonens skyld – av like mange ulike grunner som vi er ulike mennesker.»
Så hvis dere bærer hijab bare fordi andre vil at dere skal ta den av, ikke selv er religiøse og fordi det er en protest mot skjønnhetstyranniet – hvorfor er det da mote med hijab! Trodde mote var noe som skulle tekke aksept hos det samme kjønn og begjær hos det annet, eller har jeg misforstått alt om kvinner?
«Her gikk vi sammen, titusener av mennesker, med bilder av Sumaya Jirde Ali, som i forkant var blitt forsøkt hetset til stillhet. Det var hvite menn som sto bak den hetsen.»
De skriver om sist 8. mars, i 2018. Og de bare «vet» at ingen kvinner var negative til Sumaya Jirde Alis uttalelser. Det var bare hvite (gamle) menn som mislikte dem. Mislike er noe de får kalle hets i et redaktørstyrt medium.
«Vi finner oss ikke i å bli definert som «de andre», og vi finner oss ikke i holdningene som kommer frem i Thoresens kronikk. Dette er holdninger som fungerer som bensin på det innvandringsfiendtlige bålet.»
Det er Karpe Diem som rapper om å tenne på en FpU-kar. Bensin på bålet. FrP-ere er fyr-ved. Team Sumaya er hel ved.
11.03.2019: Mer enn 1400 kommentarer under et innlegg på NRK i løpet av et halvt døgn av en forfatter som refser islam og medienes omtale av innvandring og islam. Hva sier det om debatten i Norge?
Best å bare stenge kommentarfeltene. Hvem vil ha sannheten veltende inn over estetisk designete nyheter?