Foto: Terje Bendiksby / NTB scanpix
Del saken
  • 998
  •  
  •  

Onsdag kunne Minerva avsløre at Faktisk.no bidrar til sensur av ulike medier på Facebook. Blant de som har blitt rammet er Human Rights Service og Nettavisen.

annonse

Annonse

Men en gjennomgang Resett har foretatt, viser at få av medieaktørene som eier Faktisk.no har omtalt saken. Blant de som er inne på eiersiden er VG, Dagbladet og TV 2. NRK samarbeider redaksjonelt med faktasjekknettstedet.

Les også: Faktisk.no viser sitt sanne ansikt

annonse

Annonse

Skandale

annonse

Annonse

Blant sakene som har blitt hindret sirkulert på Facebook, er en kommentar av Nettavisens redaktør Gunnar Stavrum om hvem den typiske innvandreren er.

Stavrum omtaler dette slik:

«Denne redaksjonelle kommentaren falt Faktisk.no tungt for brystet, og nettstedet valgte å bruke sine ressurser på å ettergå tallene uten å finne faktiske feil. Som de skriver finnes det ingen klar definisjon av en «typisk innvandrer» og verken SSB eller UDI registrerer innvandrernes religiøse tilknytning.

Likevel flagger Faktisk.no min redaksjonelle kommentar på Facebook, og brukere av det sosiale mediet blir advart mot å dele min kommentar videre.

annonse

Annonse

I praksis tar Faktisk.no imot penger fra Facebook for å bidra til en redaksjonell sensur, som hindrer spredning av innhold produsert i henhold til Redaktørplakaten, og av medier som følger Vær varsom-plakaten.»

Til tross for denne flengende kritikken, er det knapt noen av de etablerte mediene som har tatt i saken.

Vi har stilt spørsmål til TV 2, Dagbladet, VG og NRK om hvorfor de ikke skriver om Faktisk.no-skandalen. Resett kommer tilbake med en ny sak om vi får svar.

Også Kjetil Rolness er kritisk. Han har kommentert saken på Facebook: 

 

Dette er en liten skandale. Nei, forresten, en ganske stor en. Faktisk.no er blitt opphøyd til en sensurinstans av…

Publisert av Kjetil Rolness Onsdag 13. mars 2019


Del saken
  • 998
  •  
  •  
  •  
    998
    Shares
  • 998
  •  
  •  
annonse

Les også: