Kringkastingssjef Thor Gjermund Eriksen. Foto: Håkon Mosvold Larsen / NTB scanpix
annonse

NRK har blamert seg ettertrykkelig. Jeg forventer en unnskyldning fra Thor Gjermund Eriksen for NRKs drittpakke mot Resett. De er tatt med buksene nede, og saken er verre enn vi først trodde.

annonse

I sin første sak «Slik ble Resett lurt av NRK Satiriks» skrev NRK følgende:

annonse

– Jan A. Johansen har i løpet av vinteren sendt inn 39 innlegg til Resett, hvorav noen lange og noen litt kortere. Samtlige innlegg er direkte avskrift fra Anders Behring Breiviks manifest, men oversatt til nynorsk. Temaene har blant annet vært islam, feminisme, norske medier, politisk korrekthet og den norske eliten. Samtlige av de 39 innleggene er blitt godkjent av Resetts moderator, og så publisert og presentert for Resetts lesere. Noen av innleggene har i tillegg fått mange likerklikk. Det er særlig de mest aggressive innleggene som er godt likt.

Og for å sette Resett i kontrast til den «etablerte pressen», kunne vi videre lese:

– Jan Atlas Johansen sendte også leserbrev til den etablerte pressen, og tre store aviser ga tilbakemelding. Debattredaktørene i Klassekampen, Aftenposten og Dagbladet takket alle sammen nei til å publisere leserbrev eller kronikker av Jan Atlas Johansen.

annonse
annonse

Dermed hadde de fått frem poenget. De hatefulle Breivik-tekstene passer på Resett, mens selvfølgelig den etablerte pressen ikke vil ta i slikt. Dette var torsdag kveld i forrige uke.

I dag (seks dager senere) kommer altså NRK Satiriks ut med en oppdatering på Facebook. Der står det:

NRK Satiriks beklager

Vi er gjort oppmerksomme på en forglemmelse i en av våre saker. I forbindelse med fredagens sending (se lenke under) meldte vi at det kun var Resett som har publisert utdrag fra Breiviks manifest, sendt inn av NRK Satiriks’ fiktive debattant, Jan Atlas Johansen. Dette er dessverre feil.

Nå viser det seg at to norske aviser har brukt både blekk og spalteplass på et leserinnlegg signert den samme mannen. Både Sørlandets største avis, Fædrelandsvennen, og den kristne avisen Dagen har publisert innlegget «Den radikale og skadelege feminismen». Innlegget ble refusert av Dagbladet, men trykket i Fædrelandsvennen 5. februar og Dagen den 7. februar.

Feminisme-innlegget er et direkte utdrag fra Anders Behring Breivik, der den eneste forskjellen er at det er oversatt til nynorsk.

Vi beklager feilen. Virkelig beklager. Dette er faktisk litt trist.

Kommentar

Situasjonen viser seg altså å være den at mens Resett bare hadde sluppet igjennom korte, løsrevne setninger og avsnitt fra Breiviks manifest i kommentarfeltet, så har Fædrelandsvennen og Dagen publisert lange meningsinnlegg direkte hentet fra Breiviks manifest i sine aviser, sendt inn til debattredaksjonene.

Les også: NRK Satiriks innrømmer: Fædrelandsvennen og Dagen publiserte hele meningsinnlegg basert på Breiviks manifest

Dette er jo etter NRK Satirks sin logikk enda verre enn det Resett gjorde. Seks dager etter sin opprinnelige sak kommer til slutt NRK Satiriks ut (på Facebook) og beklager «feilen» og synes det er «litt trist». Ja, det skulle man vel mene.

Forglemmelse?

De kaller det en «forglemmelse». Men jeg kan vanskelig forstå at ikke NRK Satiriks visste utmerket vel at Fædrelandsvennen og Dagen hadde publisert tekstene da prosjektleder Stig Morten Lorentzen Waage sendte meg eposten med spørsmål om jeg ikke burde trekke meg som redaktør, og da de publiserte saken sin senere samme kveld. Det var bare det at det ikke passet inn i vinklingen og drittpakken mot Resett at Fædrelandsvennen og Dagen hadde tatt inn en lang tekst fra Breivik som meningsinnlegg på debattsidene.

Les også: NRK ble avslørt fordi DERE leser Resett

Her må NRK rydde opp. Det første de må gjøre er å legge ut denne informasjonen/beklagelsen prominent på nrk.no (og ikke bare gjemme det bort på Facebook) og dernest må de foreta en intern undersøkelse om hvem som visste hva og når. Og de må publisere resultatet av undersøkelsen.

Jeg gjengir her eposten jeg fikk tilsendt samme dag som NRK publiserte sin opprinnelige sak.

Thor Gjermund Eriksen og underholdningssjef Charlo Halvorsen burde skamme seg. NRK er en «drittkringkaster».

Hei,
Jan A. Johansen har i vinter sendt inn til sammen 39 innlegg til debattene på Resetts hjemmesider. Dette er ingen faktisk person, men en figur laget av NRK Satiriks.
Alle de 39 innleggene har til felles at de er hentet direkte fra manifestet til Anders Behring Breivik, og så oversatt til nynorsk.

Samtlige 39 innlegg er godkjent og publisert av Resett. Du kan se en oversikt over alle innleggene her: https://disqus.com/by/janajohansen/

I den forbindelse har vi noen spørsmål til deg, som vi vil bruke i en nettsak som kommer på nrk.no/satiriks

Synes du det er greit at Resett videreformidler dette?
Hva synes du om at Resett publiserer konspirasjonsteorier og hatefulle innlegg mot minoriteter?
Hvordan vil du beskrive likhetene mellom det politiske innholdet i manifestet og dine egne meninger om islam, feminisme, mainstream media og politisk korrekthet?
Har du noensinne vurdert å forlate jobben som redaktør for Resett etter kritikk om at dere videreformidler hat og konspirasjonsteorier?

Du må gjerne komme med andre kommentarer i tillegg, som vi også vil ta med i nettsaken.

mvh
Stig Morten Lorentzen Waage
Prosjektleder, NRK Satiriks

Resett trenger din hjelp

Du kan støtte oss på Vipps nummer 124526.
Bankoverføring til kontonummer 1503.94.12826.
SMS "Resett fast" (59,- pr. mnd.) eller SMS "Resett" (200,- en gang) til 2474.

NB: Dette er helt separat fra Resett medlemskap og gir ikke tilgang til medlemsinnhold. Resett medlemskap finner du ved å trykke her.


Ved å bruke kommentarfeltet erkjenner du at du har lest og forstått våre regler for kommentarfeltet. Disse finner du her.