Illustrasjonsbilde. Foto: Christofer Owe/Resett

I dag publiserte Mediebedriftenes Landsforening lesertall for norske mediebedrifter for 2018. Øverst troner VG, med over 2 millioner unike brukere hver dag. Det er nesten dobbelt så mye som NRK, Dagbladet og TV2.

Aftenposten og Nettavisen har drøyt 400.000 unike brukere digitalt. Unike brukere er ikke det samme som unike lesere. Leser du VG på både pc og mobil regnes du som to unike brukere.

Dagsavisen oppgis å ha 77.000 unike brukere om dagen. Dette synes noe høyt hvis man ser på deres månedstall, som gjennom andre søkemotorer ligger bare litt over Resett sine månedstall (450-500.000). Men forskjellen kan skyldes at Resett har en høyere andel av lesere som bare er innom av og til, mens de andre mediekanalene har en større andel som er innom hver dag.

Les også: Når MSM tier, må andre tale

I 2018 hadde Resett gjennomsnittlig om lag 32-35.000 unike brukere per dag hvis vi ser året som helhet. I perioden januar-mars har dette steget til over 40.000. Trenden er imidlertid raskt stigende og nærmer seg allerede 50.000 som gjennomsnitt. Antall leste artikler har nå doblet seg siden 2018 og ligger over 400.000 per dag.

Veksten fra slutten av 2017 til slutten av 2018 var på over 300 % for Resett. Hittil i år er veksten i unike brukere på mer enn 30 %. Antall leste artikler har økt med 100 % på tre måneder. Vi blir stadig mindre avhengig av sosiale medier for å spre sakene våre, og det meste av veksten kommer fra økt direktetrafikk til resett.no.

Vi forventer ikke en 300 % økning i antall unike brukere i 2019 slik vi hadde i 2018. Men fortsatt betydelig vekst er både ambisjonen og forventningen.