Foto: Heiko Junge / NTB scanpix
Klassekampen hadde i 2018 et rekordhøyt opplag på 27.855 og vokser på alle plattformer. Over 40 prosent av veksten i 2018 var digital.

Opplagsveksten var på 1.476 fra første halvår til andre halvår 2018. Det viser tall som Mediebedriftenes Landsforening (MBL) la fram torsdag.

Klassekampen har fortsatt veksten på papir for 19. året på rad

Avisen har satset blant annet på flere distriktskontorer og utvidet politikkavdelingen. Ansvarlig redaktør Mari Skurdal mener dette er noe av årsaken til veksten.

Les også: Klassekampen advarer regjeringen, mener man får «veldig mye igjen» for pressestøtten

– Klassekampens vekst de siste tiårene viser at behovet for en radikal og kritisk kvalitetsavis er stort, og at leserne er villig til å betale for et godt produkt. Vi kommer til å fortsette å satse på papiravisa framover, samtidig som vi videreutvikler våre digitale produkter. Det viktigste for oss er å presentere redaksjonelt stoff av høy kvalitet, sier Skurdal.

Tallene fra MBL viser at avisenes digitalopplag økte med 14 prosent i 2018, mens det rene papiropplaget falt 6 prosent.