Samfunnsdebattanten Sofia Srour er sjokkert over kommentarfeltene knytter til Telias reklamefilm hvor en kvinne tar av seg hijaben, mens en annen tar den på.
«Gratulerer med å øke fordommer og rasisme» og «jævla rasistiske svin», er to av kommentarene hun har funnet.
Les også: Telia boikottes etter en angivelig islamofobisk og rasistisk reklame
Bravo Telia
– Jeg har selv frivillig brukt hijab i elleve år. Jeg valgte den bort, og tolker Telia-reklamen helt annerledes enn de som raser. Kanskje fordi jeg nettopp har vært i begge situasjonene og vet det er vanskelige valg å ta. Jeg liker at Telia har brukt sin kunstneriske ytringsfrihet til å problematisere ulike samfunnsspørsmål, og brukt hijab som ett av mange eksempler på valgfrihet, skriver hun i et innlegg i Dagsavisen.
Sour mener hijabdebatten er «en av de mest slitsomme og polariserte debattene vi har». Det blir lett mye muslimhets. Hun mener derimot at Telia sitt bidrag er ett av de mest konstruktive hun har sett.
– Ikke bare feirer de frihet og selvbestemmelse, men de får også fram diskrimineringen mange møter når de velger selv. For meg er det ikke naturlig å tolke det som islamofobi. Derimot får Telia fram den tosidige hetsen kvinner kan oppleve: Rasisme på den ene siden fordi de velger hijaben, og hetsen noen opplever i eget miljø når de velger den bort. I begge tilfellene har kvinnene tatt frie valg, men menneskene rundt gjør det vanskelig for dem å være seg selv. Det illustreres godt med de sinte fjes-emojiene som dukker opp rundt jentene i filmen, skriver hun.
Les også: Hijab legitimerer en patriarkalsk væremåte
– Samtalen om hijab er viktig. Nyansene er viktige. Perspektivet Telia har tatt med i reklamen sin, er viktig. Derfor valgte jeg igjen å ta debatten og orke å skrive ferdig denne kommentaren. Og jeg vil faktisk si jeg er takknemlig for at Telia problematiserer valgfrihet i dagens samfunn på denne måten. For hvor fri er du egentlig, hvor reell er din frihet, om du ikke har alternativer å velge mellom? avslutter hun