Illustrasjonsbilde Resett.

Vanligvis bryr jeg meg ikke særlig mye om hva leserne av Resett skriver i kommentarfeltet under artiklene mine. Jeg har skummet gjennom noen ganger, og lagt merke til at det ofte er ganske likevektig mellom dem som er positive og negative.

 Men etter min forrige artikkel, der jeg forsøkte å skrive litt nyansert om muslimer på individnivå, ble jeg ganske betenkt over hvor mange kommentarer som uttrykte sterk uenighet med meg, når jeg hevdet at det faktisk finnes muslimer i Norge som både ønsker å tilpasse seg norsk levemåte og norske verdier og som er oppriktig glad i Norge i sinn og hjerte.

 «Alle muslimer lyver.» «De er hyklere!» «Du sprer løgner og desinformasjon!» «Muslimer kan ikke ses på som individer, de er like alle sammen!» «Du kjenner kanskje EN grei muslim på jobben og har latt deg lure!» «Du vet åpenbart ingenting om islam!» «Det finnes bare en utgave av islam, og den er inkompatibel med norske verdier.» «Norske muslimer tør ikke forlate sin tro fordi det medfører dødsstraff.» «Jeg vil ikke tilhøre det tapende laget når muslimene har tatt over landet vårt.»

Dette er ikke direkte sitater, men ytringer jeg har komprimert og gjengitt etter hukommelsen. Men jeg tror jeg yter meningsytringene full rettferdighet når det gjelder det mange faktisk uttrykte. Etter dette har jeg vært nødt til å spørre meg selv: Er det virkelig riktig at det finnes et farlig hat mot muslimer i landet vårt?

Er det sant at mange nordmenn virkelig frykter at selv i den mest vennlige muslim finnes en livsfarlig islamist som ønsker å bryte ned vårt samfunn og omgjøre det til et islamistisk diktatur og utrydde alt norsk? Har de andre mediene helt rett når de anser Resett som et rasistisk nettsted som fremmer muslimhat?

Jeg vet ikke om Resett på redaksjonelt plan reflekterer over dette spørsmålet, eller oppfatter det som et problem, men for egen del føler jeg noen ganger behov for å understreke at Resett er ikke kommentarfeltet, men at den enkelte ytring utelukkende står for kommentatorens regning. Så kan man spørre: Hadde Resett vært tjent med å luke ut de «verste» kommentarene?

De som åpenbart er stigmatiserende og hevder at enhver muslim er en løgner og en hykler og egentlig er ute etter å overta Norge og gjøre det til et islamistisk diktatur? Jeg har ikke noe fasitsvar på det, men ser at det er en realitet at mange dømmer Resett på grunnlag av kommentarfeltet og ikke av de redaksjonelle artiklene.

Les ogsåHvorfor forholder vi oss ikke lenger til virkeligheten?

Men tilbake til mitt eget syn på muslimer. Til de leserne som tror jeg har latt meg lure av en hyggelig muslim på jobben, så kan jeg fortelle at gjennom min jobb som lærer i snart 40 år så har jeg kommet meget tett på mange muslimske familier, og etter at jeg gikk over i voksenopplæringen har jeg møtt på enda flere innvandrere fra muslimske land.

I alt vil jeg tro at det dreier seg om flere hundre muslimer, som har krysset min vei gjennom disse 40 årene. Og da jeg er en sosial og åpen person, har jeg kommet tett på mange av disse, og mange har fortalt meg åpent om sin tro og sitt liv. Og til dem som sier at muslimer ikke kan vurderes på individnivå fordi de alle er like, vil jeg si at de tar fullstendig feil. Det finnes en nærmest uendelig variasjon i hvordan den enkelte muslim opplever sin tro, og hvordan vedkommende ser på sitt liv i Norge.

Og det er nesten litt skremmende å se at et såpass stort antall nordmenn tror at enhver muslim er tilhenger av den ekstreme islamismen kun på grunn av at de er muslimer.

For den uvitende, kan jeg fortelle at blant muslimer i Norge, finnes det en god del som faktisk er analfabeter og aldri har lest et eneste ord i Koranen eller noe annet muslimsk skrift. De vet så godt som ingenting av hva som står der. Her snakker vi om mennesker som har vokst opp i stor fattigdom, isolert fra både imamer og moskeer, og som har blitt oppdratt i en form for kulturell islam, som er en blanding av hengiven tro på Gud, bønn og kulturelle leveregler. Ofte kan disse levereglene ha meget høy etisk verdier, som f eks ærlighet, trofasthet, kjærlighet og toleranse. «Kristendom og islam er helt lik», sier mange av disse til meg. «Vi skal forsøke å være gode mennesker og få støtte av Gud». Dette jeg forteller her, er en realitet. Det er ikke jeg som har latt meg lure, eller jeg som er naiv og dum. Det finnes mange muslimer som er fullstendig fjerne fra å slutte seg til vold, undertrykking, tvang og terror.

Dette synes jeg alle dem som kritiserer islam burde være godt klar over. Muslimer er individer og representerer en stor variasjon av holdninger. Og det gjelder også klesdrakt og bruken av hijab. I mine samtaler med kvinner som bruker hijab, har jeg fått vite at mange av dem anser hijab som et kulturelt plagg, som viser at en kvinne er gift, akkurat som skautet som ble brukt av gårdskonene i Norge brukte skautet som et symbol på sin makt som overhodet på gården. Skautet og nøkkelknippet var hennes autoritetssymboler, og slik fungerer også den kulturelle bruken av hijab. Joda, jeg er fullt klar over at hijab av visse muslimske retninger anses som et middel til å skjule kvinnens hår for å ikke vekke mannens attrå, men blant andre muslimer så er denne betydningen fullstendig ukjent.

Jeg har fulgt muslimske familier tett over flere år. De kan på ingen måte sies å være identiske verken i holdninger eller verdier. Noen feirer både jul og eid, noen lar barna delta i juleskuespill som viser Jesu fødsel. Noen lar jentene gå uten hijab og lar dem delta i alle de aktivitetene som etnisk norske barn deltar i. Min datter spiller fotball med flere muslimske jenter. Foreldrene deres kjører jentene til kamper og står på sidelinjen sammen med oss etnisk norske og heier på jentene sine. Her om dagen sto jeg i egne tanker ved kassa på Rema 1000, da plutselig en somalisk kvinne med hijab sa til meg: -Der er det en ledig kasse, gå dit du, du har stått her så lenge. Selv sto hun i nabokøen og måtte vente en god stund før det ble hennes tur. I fjor sommer fikk vi masse ros for vår hage. – Det er den fineste hagen jeg har sett her i nabolaget, sa våre muslimske naboer. Og alle som bor i Oslo, kan se ved selvsyn at 17. mai toget på Karl Johan er av det meget fargerike slaget. Og det var jo faktisk innvandrere som reagerte sterkest mot at alle lands flagg skulle tillates i 17. mai toget da debatten raste for noen år siden.

Våre innvandrere er her. Noen har bodd her i flere generasjoner. Jeg har bodd i nabolag med en stor del innvandrere siden tidlig 1990-tallet. Målet for oss alle burde selvsagt være å skape et godt fellesskap som inkluderer alle! Mange innvandrere, inkludert muslimer, ønsker å føle seg inkludert i det norske fellesskapet og opplever seg som norske. Dem bør vi selvsagt møte med velvilje og toleranse. Ethvert individ bør møtes som et individ og ikke som representant for en gruppe. Vi er på ingen måte like selv om vi tilhører samme nasjonalitet, samme religion, har samme hudfarge eller har samme seksuelle legning.

De som på grunnlag av dette vil hevde at jeg er en naiv idiot, som har latt meg villede av en hyggelig muslim på jobben, håper jeg vi lese hva jeg tidligere har skrevet av artiklerpå Resett. Og jeg står ved alt jeg tidligere har ytret av kritikk mot alt for høy innvandring, ettergivenhet mot kriminelle innvandrere, naivitet overfor politisk islamisme og ikke minst mot venstresidens sterkt polariserende ytringer mot selv seriøse islam-kritikere.

Dessverre klarer ikke venstresiden å skille mellom ren rasisme og helt seriøse refleksjoner over innvandreres overrepresentasjon i de fleste negative parametere som forteller noe om ulike gruppers rolle i storsamfunnet. Det hjelper så inderlig lite å benekte fakta og kalle det rasisme å påpeke negative samfunnstrender som inkluderer innvandrere. Vi må ta dem på alvor og forsøke å finne måter å møte dem på som kan gi gode resultater. Det er tragisk at noen anser det som sin hovedoppgave å kjempe mot oss som påviser negative tendenser og kaller oss rasister og nazister.

Les også:Mediene dekker over at innvandrergjenger stod bak skyteepisoden i Danmark

Men samtidig skulle jeg ønske at alle dem som anser muslimer som en homogen gruppe som er voldelig, som lyver og er hyklersk og har som mål å erobre Norge og etablere et islamistisk diktatur ville slutte med dette, og heller begynne å møte muslimer som individer som ikke har ansvar for det andre muslimer måtte foreta seg.

Muslimer i Norge er som nordmenn flest – det store flertallet er helt vanlige mennesker som ønsker å skape et godt liv for seg og sine barn. Men så har vi innimellom kverulanter, vriompeiser, særinger og asosiale individer som lager bråk over alt der de opptrer. Og igjen kan jeg berolige dem som ser meg som en supernaiv idiot, som har latt seg lure, med at joda, jeg vet at en del innvandrergrupper er særdeles strenge mot sine døtre, praktiserer svært streng sosial kontroll, tvinger sine barn til å tro og hemmer deres livsutfoldelse. Men hvorfor må vi tro at dette er en evigvarende tilstand? Jeg har hatt muslimske jenter i min tid som lærer, som har gjort kraftig opprør mot sine foreldre. Disse jentene har krevd å få være med på det sammen som norske jenter og de har nektet å innordne seg foreldrenes strenge krav. Muslimske foreldre har ringt meg i fortvilelse over sine døtre som krever å få sin frihet.

Mennesket har en iboende trang til å kjempe for sin frihet. Noen frykter at om noen generasjoner så vil innvandrere være i flertall i vårt land. Men hvem vet at disse innvandrerne gjennom flere generasjoner vil holde seg til sine forfedres konservative oppfatninger og religiøse syn? Sannsynligheten er etter min mening mye større for at nordmenns verdier, personlige frihet og livssyn vil smitte over på våre innvandrere. Hvem vil leve i det lange løp i et undertrykkende regime uten å hevde sin rett til selvbestemmelse? Jeg er selv en ihuga fremtidsoptimist!

Men for å komme tilbake til det jeg begynte med – bør Resett gjøre noe med kommentarfeltet sitt? Skader det Resett å slippe til såpass ekstreme kommentarer? Det tragiske er at når det skrives ekstreme kommentarer hos Resett, så bruker MSM det som et bevis på at hele Resett og alle som skriver der er rasister og muslimhatere, og at kommentarene er trigget av artiklenes rasisme, mens når det forekommer ekstreme kommentarer hos MSM så er dette på tross av deres artikler. MSM klarer visst aldri å forstå at deres egen ekstreme «antirasisme» og stempling av andre som hatefulle rasister faktisk i seg selv trigger raseriet hos mange.

Men når folk blir rasende, innbiller MSM seg alltid at det er deres meningsmotstandere sitt ansvar, men sannheten er at raserier i aller størst grad trigges av «godhetsapostlene» som føler seg høyt hevet over folk flest. Så jeg går for at Resett bør fortsette den praksisen de har ført til nå, ved å la ytringer som er innenfor ytringsfriheten godkjennes! Selv om det medfører at jeg selv får hard kritikk innimellom. Men det får jeg tåle, i ytringsfrihetens navn!