Foto: Fredrik Hagen / NTB scanpix

Elbilrevolusjonen er og blir et norsk fenomen. Det kryper oppover også globalt, men volumene er fortsatt svært beskjedne. 

Samlet utgjorde elbiler og hybrider, med sine 2,1 millioner enheter, 2,2 prosent av det totale globale bilmarkedet inkludert Kina i fjor, ifølge de endelige salgstallene for elbiler i 2018, gjengitt av EVvolumes. Bare 1,4 millioner av dette var rene elbiler, tilsvarende under 1,5 prosent av bilmarkedet.

Av hele volumet på 2,1 millioner ble over halvparten, 1,2 millioner, solgt i Kina. Kina stod for 56 prosent av alt elbil- og hybridsalg i fjor. Det utgjorde likevel bare omlag 4 prosent av det store kinesiske bilmarkedet. I verden utenom Kina utgjorde salget 2 prosent.

Les også: Fersk rapport: Elbiler fører ikke til lavere CO2-utslipp

Annerledeslandet

Norge stod i en særstilling med 40 prosent el/hybridandel av totalen, fulgt av Island med 17,5 prosent. Enkelte analytikere tror at elbil- og hybridandelen i Norge i år blir 50 prosent. Politikernes mål er at alle biler som selges i 2025 skal være såkalte nullutslippsbiler, dvs. enten rene batterielbiler eller elbiler drevet av hydrogen.

Den europeiske bransjeorganisasjonen ACEA prøver å hausse opp elbilene så godt det går, men de faktiske tall viser at rene elbiler fortsatt bare utgjorde vel 2 prosent av bilsalget i Europa i fjor. Det ble solgt omtrent dobbelt så mange hybrider.

Rike land har flere elbiler

ACEA har gjennomført en undersøkelse som viser at 80 prosent av elbilsalget i EU er konsentrert i seks av EUs medlemsland. Det er stort sett de rikeste, de med størst bilmarked, og de som har størst mulighet til å bruke avgiftssystemet som «insentiv».

Polen har en andel på 0,2 prosent, Slovakia og Hellas 0,3 prosent. Halvparten av EUs medlemsland ligger under 1 prosent. Elbil er åpenbart en klassesak.

Resultatet i Europa må være skuffende, tatt i betraktning av de stadig hardere politiske markedsinngrep som nå rettes mot bilbransjen i denne delen av verden. Bransjen skal tvinges til å produsere elbiler, og kundene skal tvinges til å kjøpe dem.

Les også: Oslos første bussrute med førerløs buss åpnet

Tapsanliggende

Bilkonsernet Fiat Chrysler må betale oppimot 20 milliarder kroner i «elbilkreditter» til Tesla i perioden 2019 til 2021. De finner det likevel billigere enn å produsere elbiler selv. Det er et rent tapsanliggende for bilprodusentene, Tesla inkludert. Andre produsenter velger å ta tapene ved å lage egne elbiler.

Men utslippskravene blir stadig strengere, og prisen dyttes over på «fossilbil»-kundene. Fortsetter dette, kommer bilprodusentene i Europa til å bli utsatt for de sterkeste markedsreguleringene siden andre verdenskrig.

Bransjen er i spill. Bilsalget i Europa har krympet siden september i fjor.