De enorme omveltningene som den internasjonale automobilbransjen nå står ovenfor, kan få alvorlige negative økonomiske konsekvenser for Tyskland og Europa.
Bilindustrien er selve ryggraden i Tysklands eksportdrevne økonomi. Den produserer og eksporter massive mengder kjøretøy – verdt billioner av kroner i året. Hele 6,3 millioner biler ble produsert i landet i 2017 – hvorav 4,38 millioner ble eksportert. Verdien av eksporten er verdt astronomiske 258 milliarder euro – som utgjør hele 18 % av verdien til landets totale eksport. Bilindustrien sysselsetter nesten 500.000 individer og står for investeringer i landet verdt rundt 50 milliarder euro i året.
Ikke bare har Tysklands bilindustri vært ekstremt suksessrik på egenhånd, men den har også hatt store positive ringvirkninger på andre sektorer i den tyske økonomien, og er derfor indirekte ansvarlig for mange andre økonomiske suksesshistorier. Det finnes flere tyske firmaer som har slått seg opp som underleverandører til landets mektige bilindustri, og som nå står på helt egne bein. Tysklands mange andre ettertraktede eksportartikler – som industrimaskiner, elektriske apparater og elektronikk – er ofte indirekte tilknyttet den globale suksessen til landets bilindustri.
Les også: Europas velferdsstater er selvdestruktive
Opp til nå har verdikjeden i den tyske bilindustrien vært dominert av tyske eller europeiske leverandører, men de store teknologiske omveltningene som den internasjonale automobilindustrien nå står ovenfor, kan true denne ordningen. Utenlandske aktører er nå helt dominerende i vital teknologi som brukes i produksjonen av elektriske biler og selvkjørende kjøretøy. Dette kan føre til at Tysklands internasjonale lederrolle i bilindustrien står for fall.
Bilindustrien er kjernen av Tysklands eksportdrevne økonomi slik vi kjenner den i dag, så en slik utvikling vil utvilsomt få negative økonomiske konsekvenser for landet. Videre, siden Tyskland er kjent lokomotivet til Europas økonomi, kommer resten av kontinentet også til å lide.
Batterier
Tyskland ligger langt bak verdenslederen Kina i utviklingen av batteriteknologi til elbiler. Kinesiske myndigheter har investert astronomiske summer gjennom statseide selskap i utviklingen av batteriteknologi, og det har gitt resultater. Kinesiske firmaer har allerede blitt størst i verden og spås til å dominere det internasjonale markedet innen få år med en markedsandel på hele 70 %.
Hvis situasjonen ikke forandrer seg, vil tyske bilprodusenter være helt avhengige av utenlandske (ikke-europeiske) leverandører for tilgang til essensielle komponenter i produksjonsprosessen. Helt sentrale deler av den tyske bilindustriens verdikjede vil da ende opp i hendene til kinesiske statseide firmaer.
Les også: De gule vestene og maktesløse franske presidenter
Et slikt scenario vil skade Tysklands posisjon som industrileder, spesielt med tanke på at Kina selv ønsker å bli verdensledende på produksjon av elbiler – som en del av landets politikk kjent som «Made in China 2025». Tyske elbilprodusenter vil på denne måten leve på nåden til en av deres største konkurrenter.
Enn så lenge er dette ikke en eksistensiell trussel, ettersom automobilmarkedet fortsatt er dominert av forbrenningsmotoren og bensindrevne biler, men dette bildet forandres lynraskt. Mens kun 0,006 % av Europas totale bilpark var elektrisk i 2010, hadde dette tallet nådd 1,481 % allerede innen 2017. I 2018 var 3,5 % av alle nye bilsalg på kontinentet elektriske, og innen 2040 spås dette tallet til å nå 57 % på verdensbasis.
Software
Ved siden av batteriteknologi, mangler Tyskland også ekspertise innen operativsystem-løsninger for fremtidens internettilkoblede og førerløse biler. Et slikt software er basert på kunstig intelligens hvor Europa ligger milevis bak utviklingen i USA og Kina. Et lokalprodusert tysk (eller europeisk) operativsystem virker derfor usannsynlig.
Det råder fortsatt tvil om hvordan fremtidens biler kommer til å se ut, men hvis utviklingen i mobilbransjen er en pekepinn på hvor bilindustrien er på vei, kommer internett og et effektive operativsystemer til å bli viktigere og viktigere. Dette er teknologier hvor europeiske firmaer mangler ekspertise, sammenlignet med de enorme teknologifirmaene i USA og Kina.
Mer av verdikjeden til den tyske bilbransjen kommer derfor sannsynligvis til å flyttes vekk fra tyske og europeiske firmaer i tiden fremover. Det er usikkert hvor mye av kaken som kommer til å bli tatt av software-utviklerne, men det er grunn til bekymring. Hvis man igjen sammenligner med mobilbransjen, har det utvilsomt vært mer profitabelt å være et software-firma som Google, enn et hardware-firma som Sony.
Store ringvirkninger
Opp til nå har så å si hele verdikjeden i Tysklands mektige bilindustri vært kontrollert av tyske eller europeiske firmaer, men alt ligger til rette for at dette kommer til å forandre seg i nærmeste fremtid. Mangel på egenprodusert batteriteknologi og egenutviklede operativsystemer, kan føre til at tyske og europeiske bedrifter kommer til å miste hele 50 % av verdikjeden i tiden fremover.
Les også: Den globale elbilrevolusjonen lar vente på seg
Gitt bilbransjen sentrale rolle i Tysklands eksportdrevne økonomi, vil en slik utvikling få alvorlige konsekvenser for andre sektorer i landets eksportdrevne økonomiske modell på sikt. Tysklands bilindustri har stått i front for teknologisk nyvinning og utvikling av høyteknologiske kvalitetsprodukter for eksport. Jo mer av verdikjeden til bilindustrien som forsvinner ut av Tyskland og Europa, jo vanskeligere blir det å opprettholde det internasjonale konkurransefortrinnet.
Og gitt Tysklands rolle som Europas økonomiske lokomotiv, kommer en slikt utvikling også til å få konsekvenser for kontinentet. Flere firmaer i diverse europeiske land er dypt integrert i forsyningskjedene til Tysklands mange mektige eksportdrevne bedrifter. De nyter indirekte godt av Tysklands posisjon som eksportverdensmester og er helt avhengige av at den tyske økonomien opprettholder sine internasjonale konkurransefortrinn.