Illustrasjonsfoto: Erik Johansen / NTB scanpix

I en nylig test foretatt av ADAC, Tysklands svar på NAF, hvor de i sitt eget labratorium tester utslipp av nye biler, viser det seg at de nyeste dieselbilene slipper ut betydelig mindre nitrogenoksid (NOx) enn det kommende regelverket – Real Driving Emissions 2 (RDE2) – vil kreve. Noen av bilene slapp nesten ikke ut noe i det hele tatt og mye tyder på at de nye dieselmotorene er like rene som de nyeste bensinmotorene er.

ADAC testet 13 nye dieselmodeller og av dem klarte Volkswagen Golf diesel samme resultat som bensinmodellen, nemlig 14 mg Nox/km. Både BMW 520d og Opel Astra 1,6 D hadde kun én milligram NOx pr. Km, mens Mercedes-Benz C220d ikke hadde noe NOx-utslipp i det hele tatt, skriver Dinside.

Fra januar 2020 vil det bli innført tøffere RDE2-regler, hvor maksimumsgrensen er 60 mg/km for bensinbiler og 80 mg/km eller mindre. Den dieselbilen i testen som slapp ut mest Nox var Honda Civic 1.6 i-DTEC med 101 mg/km.

Les også: Gjør dieselbiler et comeback?

Dette betyr at nye dieselbiler er like «grønne» som nye bensinbiler.

Instituttleder ved FDM, Danmarks svar på NAF, sier at det er de eldre dieseldrevne kjøretøyene, som i mange tilfeller har et uakseptabelt høyt utslipp av skadelige stoffer og dermed er problemet. Det er derfor noen politikere og grønne organisasjoner ønsker å få fjernet dieselbilene.

Men nå viser det seg altså at det ikke vil være nødvendig når det gjelder nye dieselbiler.