«Debatten» er en av få programmer i tradisjonelle TV sendinger som kan vise til en økt seeroppslutning.
De har til og med en økning i det svært ettertraktede 18-49 års segmentet takket være sendinger som «Bloggermakt og kroppspress».
«Debatten» hadde i snitt 364.000 seere i 2018, og har økt med 34.000 linjære seere hittil i 2019 til 398.000 seere i snitt.
«Fredrik-effekten»
– Jeg blir ikke overrasket om det handler «Fredrik-effekten», sier TV-sjef Marianne Massaiu i Media Com til VG.
– Fredrik Solvang har bred appell. Han er kjent for å «drive» gode debatter, for å «ta» alle – uansett hvilket ståsted de har, fortsetter Massaiu.
Les også: Fredrik Solvang inviterer Resett: Ingen tro på noplatforming
Solvang om sin innflytelse i «Debatten»
– Det er en forutsetning at det er en programleder som folk liker for at dette skal fungere. Jeg må ha et engasjement for de sakene vi skal ta opp i programmet og jeg tenker at jeg må spille på lag med publikum. Det er viktig at vi ikke setter oss i en situasjon hvor TV-seerne «kaster råtne epler» etter oss, sier Fredrik Solvang.
Les også: Morgenbladets redaktør: – Det er straffbart å kaste tomater på noen
Har sine egne meninger
– Jeg gjorde det i forbindelse med programmet om prinsesse Märtha Louise på torsdag fordi jeg syntes at debatten rundt henne på det tidspunktet hadde fått et preg av hykleri og var blitt endimensjonal. Hennes perspektiv var rett og slett blitt glemt. Det ville jeg rette litt opp i og få oss til å tenke, sier han, og understreker at han tok stilling.
Les også: Fredrik Solvang går Mumler Gåsegg på klingen (P.S. Du er en unik, norsk journalist, Solvang!)