Illustrasjonsfoto: Gorm Kallestad / NTB scanpix

Til stadighet trekkes det fram at flyreiser er miljøverstingen. Nå betegnes det som flyskam av klimaalarmistene å bruke fly.

Et eksempel er en flyreise med Norwegian 737.800W fra Gardermoen til Evenes (Harstad)

Norwegian oppgir 1,86 l flybensin pr. 100 km og passasjer i gjennomsnitt for et fullt fly. Dette flyet er 78% fullt med passasjerer. Det blir 2,38 l pr 100 km og flypassasjer.

Total distanse Oslo-Evenes er 1010 km, og ved et forbruk på 2,38 l pr 100 km blir dette 24,1 l pr person.

Hvis man sammenligner med en middels dieselbil som har et forbruk på 6 l pr 100km. Distansen på veien til Evenes er nå 1460 km. Det vil bety et totalforbruk på 84,6 l diesel. Det betyr jo at flyet er ca 3,5 ganger mer energieffektiv enn bilen. Man må være nærmere 4 personer i bilen for å være like energieffektiv som flyet.

Les også: Denne uken: 1500 private jetfly lander i nærheten av Davos, hvor «globalistene» skal diskutere klimaendringer

Det blir forholdsvis dyrt med bare sjåføren i bilen. Dessuten bruker flyet 1 time og 40 minutter, mens en bil vil bruke over 20 timer til Evenes. I forhold til biler og tog på spor, trenger fly liten infrastruktur, som i stor grad allerede er utbygget.

Det har vært noe vanskelig å finne opplysninger om togtrafikk. Her følger en beskrivelse fra Sverige, forfattet av Tege Tornvall. Han har vært faktajournalist innen industri, næringsliv, kjøretøy og transport i 50 år. Han har skrevet mye i Veckans Afærer.

Her en beskrivelse av marginalkostnad pr mil og person for middels stor bil sammenlignet med gjennomsnittlig billettpris på tog. For 1 person er det dyrest med bil. For bil er det billigere med 2 personer eller flere enn å ta toget. Er man 4 personer i bilen vil det koste ca halvparten enn hva det koster med toget. Dessuten må man jo også ta seg til og fra toget i tillegg.

For høyhastighetstog i grisbefolkede Sverige vil bli en dyr ønskedrøm. Tege Tornvall har beregnet at kostnadene vil bli 5 til 6 ganger høyere enn inntektene. Det dyre er ikke togene, men togbanen. Disse høyhastighetstogene krever nokså rette skinner og ikke mer enn noen cm stigning pr km. I Norge vil kostnadene bli enda høyere med alle bruer og tunneler som må bygges.

Les også: Måling: Bare to av ti vil fly mindre til fordel for klimaet

Å sette opp et kollektivt transportsystem som bare en liten del av befolkningen bruker kan være en kostbar affære. Foruten rushtiden hvor bussene er noenlunde fulle er greit, men i resten av tiden går mange busser nesten tomme. I denne tiden kan kostnadene bli 8 ganger høyere enn i rushtiden (New Scientist, 8 juni 2009).

En undersøkelse, publisert i E24 nov. 2015 viser hvor store forskjeller det er i drivstofforbruket mellom de 20 største flyselskapene, som flyr over Atlanterhavet gjennom 2014. Undersøkelsen er gjort av stiftelsen ICCT (de var med å avdekke Volkswagen-skandalen).

Selskapene ble rangert etter drivstofforbruk pr passasjer-kilometer. Norwegian vant en soleklar seier. Sist på listen var British Airways, nest sist var SAS og Lufthansa. SAS brukte hele 44% mer drivstoff enn Norwegian. Norwegian brukte 0,025 liter/kilometer pr passasjerkilometer med selskapets moderne Boeing 787 Dreamliner.

SAS mente at undersøkelsen ikke var reel, fordi man ikke tok hensyn til frakt man hadde med og passasjeroppsett. Norwegian har som kjent ikke business class på sine fly og de har i tillegg nye, moderne fly, mens SAS bruker gamle fly. Her ligger nok hovedårsaken til at Norwegian vant så suverent.

Les også: Thunberg ber danskene behandle klimaet som en nødsituasjon

Som sagt påstås det til stadighet at en flyreiser er miljøverstinger og at en flyreise tur/retur over Atlanteren er like ille som 1 års bilkjøring. Kan dette være riktig?

Fra Oslo til New York er det ca 6000km. Ved 600 mil x 0,25 l/mil er det et forbruk på 150 l pr passasjer en vei over Atlanteren og 300 liter tur/retur. I følge forsikringsselskaper er ca 16000 km en grei norm for 1 års kjøring for en personbil. Bruker man 0,6 l pr km (som eksemplet med dieselbilen fra Oslo til Evenes) blir totalforbruket 9600 liter for 1 år med bil (16000 km) for 1 person. Påstanden om at en flyreise tur/retur for 1 person er like ille som 1 års bilkjøring er bare tulleprat fra klimaalarmistene.

Les også: Klimatrusselen som politisk redskap

For avstanden tur/retur Atlanteren bruker bilen 1200 mil x 0,6 l er 720 liter mot 300 liter for flyet Dreamliner 787 (flyet er 70 % fullt) på samme distanse pr passasjer.

Konklusjonen er at flyet ikke er noen miljøversting, da den er 2,4 ganger mer energieffektiv enn bil og 1 person kan fly 40 km på 1 liter flybensin. Imidlertid kan bil også være lite energikrevende hvis man har flere personer i bilen.