Jernbanedirektør Kirsti Slotsvik er en av de med millionlønninger. Foto: Berit Roald / NTB scanpix
annonse
annonse

Tidligere konsernsjef i NSB Osmund Ueland sier at det er feil å sette ut flere togstrekninger på anbud.

Ueland er oppgitt av at politikere ikke bevilger mer penger til doble spor. Han mener politikere lider av «konkurransehysteri», ifølge NRK.

– Det er absolutt helt feil fokus. Hvis man er opptatt av å forbedre togtilbudet til reisende, så må man bygge doble spor. Slik kan man kjøre flere tog og raskere. Da blir også kostnaden for samfunnet mindre, sier Ueland.

annonse

Mandag blir det klart om det blir fortsatt Vy eller noen andre som skal få kjøre blant annet Dovrebanen, Trønderbanen og Nordlandsbanen. Tidligere vant britiske Go Ahead konkurransen om Sørlandsbanen.

Tiårsavtalen mellom Go-Ahead og Bane Nor Eiendom trer i kraft 15. desember 2019, når Storbritannias største jernbaneoperatør gjør sitt inntog på Jærbanen, Arendalsbanen og Sørlandsbanen.

Tegn abonnement eller støtt oss på andre måter hvis du ønsker at Resett skal bestå som en motvekt til de etablerte og statsstøttede mediene i Norge.

Vipps 124526
Bankkonto 1503.94.12826
SMS “Resett” (200,- en gang) til 2474

Utskriftsvennlig versjon Utskriftsvennlig versjon