Gigantselskapet Microsoft fjerner Resett som annonsepartner etter meningsartikkel om Pride.
I forrige uke la Resett ut annonser for Microsoft ettersom teknologiselskapet aksepterte nettavisen hos en annonseplattform.
Men da Resett-journalist John Martin Johansen skrev et meningsinnlegg om homoparaden Pride, gjorde selskapet helvomvendig og krevde at annonsene ble fjernet.
– Microsoft har bestemt seg for å avslutte samarbeidet med Resett. Vennligst fjern annonsene snarest, var beskjeden Resett fikk på epost.
Etter nærmere undersøkelser viser det seg at det er Microsofts avdeling i Norge som står bak avgjørelsen.
– Vet Microsoft at de annonserer på Resett, Karoline Klever, spurte en person på Twitter og viste til Johansens meningsartikkel.
Klever er Senior Project Manager hos Microsoft og bekreftet overfor twitter-brukeren at annonsene skulle fjernes.
– Takk for beskjed, dette jobbes det nå med å rette opp i! Bare for å være helt tydelig, dette er ikke et budskap Microsoft på noen måte støtter! Dette er vårt budskap (bilde av @msavareid ved kaffemaskinen akkurat nå), svarte Klever og la ved bilde av en Microsoft-ansatt som fiklet med Pride-effekter i arbeidstiden.
Les også: Statsekretær Rotevatn hevder Resett er en kampanjeblogg og ber annonsører trekke annonser i avisen
Takk for beskjed, dette jobbes det nå med å rette opp i!
Bare for å være helt tydelig, dette er ikke et budskap Microsoft på noen måte støtter! Dette er vårt budskap (bilde av @msavareid ved kaffemaskinen akkurat nå): pic.twitter.com/3JEfBIdizf
— Karoline Klever (@karolikl) June 17, 2019
Feil målgruppe
Resett har skrevet mange artikler om sabotørene på Twitter som oppsøker de som reklamerer i nettavisen.
I forrige uke ble det kjent at mobilselskapet Talkmore fjernet annonser etter press fra aktivister på Twitter. Talkmore mente at Resett ikke var riktig målgruppe for deres kunder.
Bli Resettmedlem ved å trykke her.
Talkmores beslutning førte til at en rekke andre valgte å gjøre det samme. Blant de nyeste som har valgt å avslutte samarbeidet med Resett er FotoKnutsen, Momondo, Haugenbok, Jack & Jones og Nettbuss.
Alle har oppgitt at Resett er «Feil målgruppe».
Fra før har store selskap som Notar bolig, NorgesEnergi, SullandGruppen, Jysk med flere, trukker annonser fra Resett.