Ordfører Marianne Borgen (f.h.) og Heidi Sørensen deler ut is til forbipasserende å Rådhusplassen, i forbindelse med at Oslo er utnevnt til European Green Capital i 2019.Foto: Berit Roald / NTB scanpix

Klimaetaten i Oslo har brukt rundt 30 millioner kr på avtaler med PR-konsulenter de siste 3 årene, viser en gjennomgang fra Nettavisen.

Fra og med 2016 ble Klimaetaten en permanent etat i Oslo kommune og har nå 25 ansatte. Heidi Sørensen ble klimadirektør i 2017 og har oversett en svært dyr konsulentavtale og overforbruk.

I den andre enden av den lukrative konsulentavtalen satt PR-selskapene Redink AS,  Footprint Communications AS og partivenninnen Silje Schei Tveitdal med en timebetaling på over 1200 kr per time. Tveitdal var partisekretær i SV mens klimadirektøren Heidi Sørensen satt på Stortinget.

Etter at overforbruket ble avdekket, har Klimaetaten stoppet avtalen og lyst ut en ny avtale skriver Nettavisen.

– Jeg har beklaget vurderingen vi gjorde da avtalen med Redink ble fornyet i 2018. I ettertid ser jeg at dette var en dårlig vurdering og at vi allerede da burde ha utlyst nye anbud, sier Heidi Sørensen.

Les også: Bred oppslutning for Oslos klimastrategi

– Vi er venner

– Hvordan vil du beskrive ditt forhold til Tveitdal og Haltbrekken, og er dere venner? 

– Jeg er venn med Silje Schei Tveitdal og Lars Haltbrekken (ektemann), men det er ikke et nært vennskap. Vi har jobbet sammen tidligere og har siden den gang møttes i sosiale lag med gamle kjente noen ganger i året, sier klimadirektøren til Nettavisen.

De tre ledet Natur og Ungdom fra 1993 til 1998, og har hatt kontakt profesjonelt og sosialt siden.

Habilitet og egenvurderinger

Heidi Sørensen vurdert sin egen habilitet og sier:

– Jeg har vurdert at jeg ikke er inhabil i saker som gjelder Redink og Footprint, sier Sørensen.