Martine Aurdal, debattansvarlig i Dagbladet. Foto: Terje Pedersen / NTB scanpix

Et PR-stunt som ble presentert som sannhet i norske nyhetsmedier for barn utløser nå krav om at barn skal lære om «kildekritikk» og «falske nyheter» i yngre alder.

Klassekampen har intervjuet barna Trygve (8), Milgo (9) og Mons (8), som alle gikk fem på da de leste om Innovasjon Norges PR-stunt om Sommarøy. Da de fikk høre om øya i Nord-Norge som ifølge de falske opplysningene ønsket å bli en tidsfri sone, fulgte de engasjert med. Saken var førstesideoppslag i Aftenposten Junior og ble også dekket av NRK Supernytt. De ble alle overraskede over å høre at saken ikke var ekte, og tar nå til orde for at barn må lære mer om «falske nyheter» tidligere.

– Jeg har lært på Supernytt om falske nyheter, fordi de lagde en serie og en sang som heter «Fake news». Det var veldig spennende å lære om. Men da de hadde saken om Sommarøy, så snakket de om at det var fakta, sier Milgo.

Les også: NRK trekker tilbake falske opplysninger om Listhaugs forslag

Fortviler

Debattansvarlig Martine Aurdal i Dagbladet fortviler over at saker som denne bidrar til å senke «etablerte mediers» troverdighet. Også hun vil at barn skal lære seg å skille mellom sannheter og «falske nyheter» tidligere enn i dag.

– Jeg blir lei meg og bekymret for hvordan barn skal kunne navigere i en medieverden hvor det produseres langt farligere politiske falske nyheter enn Sommarøy-saken, sier hun til Klassekampen.

– I en verden der all informasjon bare er et tastetrykk unna, må man lære seg å skille mellom god og dårlig informasjon. Barn får iPader fra første klasse, så de må forholde seg til en informasjonsflyt som vi ikke måtte da vi var barn. Det må vi hjelpe dem med å håndtere.