Illustrasjonsfoto: Trond Reidar Teigen / NTB scanpix

Forskere ved  Kobe University i Japan har konkludert med at kosmisk stråling og ikke menneskeskapt CO2 er den avgjørende faktoren som påvirker klimaendringene.

Dette bygger videre på og bekrefter de funn som ble gjort av finske forskere om at kosmiske partikler fra verdensrommet øker skylaget rundt jorden og dermed påvirker klimaet.

Det er ZeroHedge som skriver om den japanske studien som nettopp har blitt publisert i Science Daily. Funnet kalles for «paraply effekten», og kan få store konsekvenser for hvordan folk oppfatter årsaken til klimaforandringene. Det er altså snakk om en helt naturlig forandring.

FNs klimapanel vil ikke høre

Forskerne involvert i denne studien er mest bekymret for hvorfor disse funnene ikke er tatt med i IPCC (FNs klimapanel) sine evalueringer av hvorfor jorden opplever et langt tettere skylag nå enn før.