Søndag morgen snudde forskningsfartøyet og isbryteren «Kronprins Haakon» på nesten 85 grader nord. De gikk inn nordøst for Svalbard på vei til Nordpolen, men møtte tjukkere og mer massiv havis enn forventet.
– Her er tjukk ettårsis, kombinert med store partier flerårsis. Mange steder har vind og havstrømmer presset isen sammen til kraftige skrugarder, og flere av disse er ugjennomtrengelige for oss, sier kaptein Johnny Peder Hansen.
Isen er opptil tre meter tykk midt i juli og heller ikke forskernes isbor og rekordlange motorsager har klart å trenge gjennom.
«Selv ikke en prislapp på 1,5 milliarder kroner, over 20.000 hestekrefter og et erfarent mannskap var nok til å overvinne isen i Polhavet. Skipet skal kunne gå med en viss fart i én meter is, i farvannet nord for Svalbard ble det møtt av betydelig tjukkere ismasser,» skriver Klassekampen.
Slitt i isen
Skipet har slitt i isen og trukket seg tilbake for å hente ny fart. Hele fartøyet har i vibrert når motstanden har blitt for stor. Også store isklumper ved de vendbare propellene har skapt utfordringer.
I flere år har satellittbilder vist at det er lite is i Polhavet, men vinter har isforholdene endret seg. Etter mange års fravær var det i vinter isbjørn på Bjørnøya, midt i Barentshavet, noe som viser at iskanten var svært langt sør, skriver Klassekampen.
– Nå midt i juli ser vi få tegn på tining og at våren har kommet. Vi hadde ventet mer smelting og at isen var gått mer i oppløsning, sier kaptein Hansen som i flere tiår har arbeidet på ulike fartøyer i Arktis.
Samme dag som Klassekampen melder om den «overraskende» tjukke isen i Arktis, skriver NRK om en studie som angivelig viser at «Oslo kan bli like varm som Bratislava» i 2050.