Illustrasjonsfoto: Gorm Kallestad / NTB scanpix

Andelen mannlige lærere i grunnskolen har ikke forandret seg på fire år ifølge SSB. Menn bruker lengre tid på lærerstudiene enn kvinner og dropper oftere ut.

Marius Evjenth er selv lærer og mener at mannlige lærere er veldig viktig som forbilder og for å forebygge ukultur blant menn.

– Som lærer er du i den unike posisjonen at du tilbringer mer tid med ungene enn foreldrene gjør, så du har masse påvirkningskraft. Som mannlig lærer kan du oppnå en tettere relasjon med gutta enn det de kvinnelige kan, sier han til Klassekampen.

Lærerløftet virker ikke

Eirik Holth Johannesen tok  lærerutdanningen da den fortsatt var fireårig, før lærerløftet som ble innført i 2014. Han mener en femårig lærerutdanning ikke virker og sier at han ikke ville ha valgt lærerutdanning om han skulle ha valgt i dag.

Les også: Venstre krever lærerløft av regjeringen

– Når den er blitt femårig, kan man i stedet studere noe annet, velge et annet yrke og tjene mye mer enn det jeg gjør som lærer. Det er for dårlig betalt for en lang utdannelse, sier han.

Assistenter

Kunnskapsdepartementet har fått utarbeidet en rapport som Runa Brandal Myklebust har vært med på å lage. Hun mener at et mulig tiltak for å øke interessen for læreryrket hos menn, er å invitere ungdomsskolegutter til å være assistenter i barneskolen.