Svinekjøtt, som "pulled pork", er ikke lenger trendy blant unge i Skandinavia. Hva kan det skyldes? Shutterstock

Det spises for lite svinekjøtt i Sverige, mener kjøttbransjen. Nå skal trenden brytes.

Bransjeorganisasjonen Svensk kött og tilsvarende organisasjon i Danmark får omlag 2,6 millioner euro i støtte fra EU-organet Chafea. Målet er å øke forbruket og dermed skape positive effekter for svinekjøttindustrien, skriver Chafea på sine hjemmesider:

– Svinekjøtt er ikke lenger en naturlig del av dietten blant unge skandinaver. De tenderer mot å unngå kjøtt generelt og svinekjøtt spesielt (…) Målgruppen anser ikke svinekjøtt som trendy eller velsmakende.

Chafea foreslår blant annet å benytte seg av såkalte «influensere» for å bedre svinekjøttets rykte. De tror dette vil bli så vellykket at de estimerer en ROI (return on investment) på 7,65.

Saken er ikke helt ny, men er først nå omtalt i svenske medier. I Sverige har kampanjen siden 4. juni hatt egen Facebook-side med navnet «Gilla gris». Prosjektet har også en egen hjemmeside.