Svinekjøtt, som "pulled pork", er ikke lenger trendy blant unge i Skandinavia. Hva kan det skyldes? Shutterstock
annonse
annonse

Det spises for lite svinekjøtt i Sverige, mener kjøttbransjen. Nå skal trenden brytes.

Bransjeorganisasjonen Svensk kött og tilsvarende organisasjon i Danmark får omlag 2,6 millioner euro i støtte fra EU-organet Chafea. Målet er å øke forbruket og dermed skape positive effekter for svinekjøttindustrien, skriver Chafea på sine hjemmesider:

– Svinekjøtt er ikke lenger en naturlig del av dietten blant unge skandinaver. De tenderer mot å unngå kjøtt generelt og svinekjøtt spesielt (…) Målgruppen anser ikke svinekjøtt som trendy eller velsmakende.

annonse

Chafea foreslår blant annet å benytte seg av såkalte «influensere» for å bedre svinekjøttets rykte. De tror dette vil bli så vellykket at de estimerer en ROI (return on investment) på 7,65.

Saken er ikke helt ny, men er først nå omtalt i svenske medier. I Sverige har kampanjen siden 4. juni hatt egen Facebook-side med navnet «Gilla gris». Prosjektet har også en egen hjemmeside.

 

Tegn abonnement eller støtt oss på andre måter hvis du ønsker at Resett skal bestå som en motvekt til de etablerte og statsstøttede mediene i Norge.

Vipps 124526
Bankkonto 1503.94.12826

Utskriftsvennlig versjon Utskriftsvennlig versjon