En student tok til motmæle mot vinkling av norsk pensum i venstrevridd, antivestlig retning. Etter dette ble han utsatt for trakassering og maktmisbruk. 

Kristoffer Høisæther leverte i fjor sin masteroppgave i historie ved Universitetet i Bergen, der han hadde analysert hvordan europeisk og arabisk middelalder fremstilles i ni lærebøker som benyttes i grunnskolen og i videregående skole etter Kunnskapsløftet.  

I sin analyse fant han at arabisk historie og islam konsekvent skjønnmales, og at europeisk historie svartmales. I kapitler om Europa beskrives 25 tilfeller av konflikter som massakrer, massehenrettelser eller folkemord, mens noe slikt ikke forekommer i kapitlene som omhandler den islamske verden. 

Dette kan ikke kun forklares med at vestlig historie er grundigere omtalt i lærebøkene. I et verk kalt Tidslinjer, der vestlig og islamsk historie nesten omtales like mye, fant Høisæther at arabiske eller tyrkiske erobringer ikke ble omtalt med den samme maleriske ordbruken som ble brukt om vestlige historiske begivenheter. 

Les også: Politisk partiskhet i den norske lærerstanden: – Hun kalte Høyre og FrP rasistiske partier

Romantisering av islam

Kort og godt fant Høisæther at historien om den islamske verden på mange måter ble romantisert. Det fremsettes blant annet påstander om at kvinner i den arabiske verden hadde flere rettigheter enn kvinner i Europa under middelalderen. 

Masteroppgaven ble så tema i en tekst publisert i Resett, som siden ble heftig delt og omdiskutert i sosiale medier. I et intervju på YouTube-kanalen Podium forteller Høisæther om mobbing og trakassering fra venstrevridde og i noen tilfeller venstreekstreme medstudenter.

Hets

Ved et tilfelle skal han for eksempel ha mottatt en svært profan e-post fra en medstudent på en praksisplass for kommende lærere, der han startet en gang etter masterstudiene.

– Jeg fikk en veldig, veldig rar mail fra en av studentene, som var ganske fornærmet over noe jeg hadde sagt. Og tittelen var «Dø, Kristoffer», med «brenn i helvete, din syke jævel» eller noe lignende i teksten. Dette var åpenbart bare en måte for ham å få ut frustrasjon på, for han var generelt veldig frekk og krenkende, han bannet cirka to ganger i hver setning. Han hadde ingenting å gjøre i en institusjon der man skal lære barn, sier Høisæther i YouTube-intervjuet.

Maktmisbruk

Den aktuelle e-posten, som kan oppfattes som en trussel, skal siden ha blitt rapportert inn til skolens ledelse, som i et møte med Høisæther ønsket å glatte over det hele. E-posten fikk ingen konsekvenser. Tvert imot ble Høisæther fremstilt som den problematiske parten i et referat fra dette møtet.

– Etter dette møtet fikk jeg et referat som sjokkerte meg ganske mye, fordi de fremstilte meg som, vel, jeg deltok ikke i sosiale settinger og derfor ble arbeidsmiljøet dårlig, og de ville også sende ut en advarsel til min neste skole om at jeg hadde alvorlige problemer med samarbeid i min første praksisperiode, forteller Høisæther.

Høisæther maler et bilde av et akademisk miljø der venstreekstreme ideer og kommunisme er akseptert, legitimt tankegods, mens høyreekstremisme og fascisme ikke er det. Han påpeker at det i norsk utdanningspolitikk gis rom for «politisk opplæring» av barn, noe som av lærere kan tolkes på ulike måter, og dermed kan resultere i politisk indoktrinering. 

Les også: FrP-topp i Oslo reagerer på at lærere oppfordret elever til å skulke for klimaet

Fiendtlig sensor

Men Høisæther forteller også om en episode der hans artikkel i Resett skal ha resultert i negative konsekvenser for ham ved en evaluering. Ved et tilfelle skal han ha undervist i en klasse, som en slags praktisk eksamen, med en sensor fra universitetet til stede for å evaluere ham. Han forklarer at sensoren, en kvinne, hadde en klar fiendtlig innstilling til ham. Hun skal ha sørget for at han ikke bestod testen, men en vag begrunnelse i at han angivelig ikke ønsket det beste for barna, en påstand som ikke skal ha blitt forklart nærmere. 

Etter evalueringen skal sensor ha tatt kontakt med Høisæther, fordi hun ville snakke med ham under fire øyne. Da skal hun ha sagt at det var Høisæthers innlegg i Resett som var årsaken til at hun ikke ville godkjenne ham som lærer.

– Hun fortalte meg at jeg selvfølgelig måtte holdes ansvarlig for det jeg har skrevet, og at jeg måtte stå til svar, på en veldig arrogant måte, fordi hun visste at hun hadde all makt. Hun kan avvise meg, og trenger aldri å rettferdiggjøre det for noen. Det er ingen innsyn i dette, det er kun basert på hennes meninger om meg. Og det var veldig klart fra begynnelsen at hun ikke ville godkjenne meg, hun visste veldig godt hvem jeg var, siden hun sa dette. Hun gjorde det veldig klart at dette var årsaken, og hun bare gned det inn. Og du kan ikke egentlig gjøre noe, for hvem skal du klage til? De samme menneskene? sier Høisæther på tampen av Podium-intervjuet.