Medietopp Kjersti Løken Stavrum er kritisk til Facebooks nye skattepraksis og politikernes bruk av plattformen for å nå frem til velgere.
Tirsdag denne uken la Facebook frem sitt årsresultat, det er første gang siden selskapets skatteinntekter ble flyttet fra Irland til Norge. Tidligere har det blitt anslått at gjennom Facebook alene omsettes det annonser for over to milliarder kroner i året. Men i årsresultatet til Facebooks Norgesavdeling viser det seg at de kun omsatte for 45 millioner kroner, med et resultat på åtte millioner kroner. Dermed betalte Facebook 2,9 millioner kroner i skatt til Norge. Årsaken til den lave omsetningen kommer av at det er kun de aller største annonsørene som kjøper plass gjennom Facebooks salgskontor i Norge, den største andelen av inntekten går fortsatt gjennom Dublin.
– Dette gir overhodet ikke noe bilde av Facebooks virksomhet i Norge. Det det illustrerer er den globale diskusjonen om hvilke bidrag giganten Facebook gir i de samfunn de opererer i. Så tenker jeg at det som er opprørende er i hvor stor grad norske politikere opptrer som om denne problemstillingen ikke finnes, sier administrerende direktør i Stiftelsen Tinius, Kjersti LøkenStavrum til DN.
Les også: Ingen politisk sak er så viktig som kampen mot den demografiske revolusjonen
Arbeiderpartiet og Høyre er mest aktive
Ifølge Facebooks annonsebibliotek har Arbeiderpartiet hatt omlag 270 annonser på Facebook siden slutten av juni, mens Høyre har registrert 240 annonser samme periode.
– Det blir veldig ironisk når politikere snakker velferd på Facebook. Det som er enda verre er hvordan norske, offentlige institusjoner bruker plattformen til å annonsere, og blir selvskadende bidragsytere. Våre skattepenger blir brukt til å bygge opp en global, problematisk institusjon. Det er en kjempeproblemstilling for hvordan nasjonalstaten fungerer. Da må politikerne si at de synes det er vanskelig å bruke Facebook – i stedet for «lik meg» på Facebook, sier Stavrum.