Det er den fjerdedelen i befolkningen som tjener best, som får mest økonomisk glede av disse fordelene, ifølge Statistisk Sentralbyrå (SSB).
Nye tall lagt frem torsdag viser at subsidiene av elbiler i praksis går til de mest bemidlede fra før.
Elbilkjøpere fikk totalt 4,2 milliarder i fratrekk for merverdiavgift, engangsavgift og redusert årsavgift. Det er mer enn de totale skattelettene på tre milliarder som regjeringen ga samme år.
Les også: Flere elbiler ga ytterligere milliardtap for staten
«Dersom elbilen erstatter kjøring med fossilbil og ikke kommer i tillegg, har stimulansene en positiv effekt på utslippene. Det kan likevel oppleves som urettferdig at de som har mye fra før får mest direkte økonomisk glede av avgiftskuttene som gjør elbilen attraktiv», skriver Torstein Otterlei Fjørtoft og Geir Martin Pilskog.
Kjøper mest
De rikeste husholdningene kjøper mest nye elbiler og de med lavest inntekt kjøper relativt sett mest nye fossilbiler, konkluderer forskerne. En av årsakene er sannsynligvis at elbiler med lang rekkevidde er dyre sammenliknet med de billigste diesel- eller bensinbilene, viser SSBs analyse.
Les også: Fersk rapport: Elbiler fører ikke til lavere CO2-utslipp
Dersom man ser bort fra indirekte fordeler med elbilbruk, som for eksempel mindre luftforurenisng, er det for det meste de med høy inntekt som nyter godt av favoriseringen av bruken av elbilene.»
Kan komme til gode
Forskerne viser til at billige elbiler likevel kan komme vanlige folk til gode, når de kommer på bruktmarkedet. Men her er det skjær i sjøen.
«Et prishopp er sannsynlig om styresmaktene fjerner fritak av for eksempel merverdiavgift.»