Spredningen av falske nyheter, hatefulle ytringer og konspirasjonsteorier må forebygges allerede på skolen, mener Kunnskaps- og integreringsminister Jan Tore Sanner.
Det er i en kronikk i Aftenposten at Høyre-politikeren skriver dette. Sanner trekker fram hendelsen i Bærum som et eksempel på hvordan det i ytterste konsekvens kan gå. Han mener at den beste måten å møte falske nyheter på er gjennom kunnskap.
Les også: Jan Tore Sanner med nye angrep på Resett
Demokrati og medborgerskap er ett av flere temaer som skal innføres i de nye læreplanene i skolen høsten 2020. Barn og ungdom skal lære hva som fakta og hva som er konspirasjoner. Sanner mener videre at alle må ta ansvar enten man er politikere, journalister, foreldre eller samfunnsdebattanter. Alle må ta til motmæle i sosiale medier når noe ikke er greit, skriver han.
Sanner minner om at Regjeringen skal legge frem en ny nasjonal handlingsplan mot rasisme, etnisk og religiøs diskriminering.
– Falske nyheter og konspirasjonsteorier setter demokratiet vårt på prøve. Formålet med falske nyheter er ofte å forsøke å destabilisere samfunn. Grunnlaget for vårt demokratiske samfunn er en levende offentlig debatt. Der det er rom for ulike meninger, også de som kan være utfordrende og kontroversielle.
Han mener denne «grunnholdningen har vært med på å forme det åpne og inkluderende samfunnet vi lever i. Men når fakta blir noe relativt, mister vi også fundamentet for en saklig debatt på tvers av skillelinjer. Faren med feilinformasjon fordekt som nyheter er at den kan grave dype grøfter mellom folk,» skriver han.
– Derfor må falske nyheter møtes med kunnskap, og det beste arbeidet som gjøres mot voldelig ekstremisme, er forebyggende. Demokrati og medborgerskap er ett av tre tverrgående temaer som innføres med de nye læreplanene i skolen høsten 2020. I tillegg skal elevene lære mer om nettvett og kildekritikk, slik at de lettere kan gjenkjenne desinformasjon laget for å splitte oss, avslutter han.