
Det må tas en beslutning om Hålogalandsbrua skal være som den er, eller om alle boltene må byttes, fastslår en avdelingsdirektør i Statens vegvesen.
I slutten av januar kunne Resett rapportere at den kinesisk-bygde, splitter nye Hålogalandsbrua kan komme til å kollapse, da flere urovekkende funn hadde kommet for dagen. Broen ble åpnet av statsminister Erna Solberg 9. desember, altså for bare noen måneder siden.
Noen dager før Resett-oppslaget hadde Statens vegvesen oppdaget svakheter ved 12 av boltene som holder kablene i broen på plass, i tillegg til brudd i en kabelsko. En ekspert Resett snakket med i januar sa at manglene ville ha vært til å forstå om det gjaldt en gammel og slitt bro.
– Oppdages det ett brudd til, stenges broen for trafikk, sa byggeleder Guttorm Ræder i Statens vegvesen om saken den gangen.
Les også: Statens vegvesen hevder Hålogalandsbrua er trygg, til tross for oppsiktsvekkende feil
Kinesisk
Hengebroen er bygget av det kinesiske selskapet Sichuan Road and Bridge Group (SRBG), og består av prefabrikerte moduler fra hele verden. Kun sementen og betongen kommer fra Norge.
I en artikkel i lokalavisen Fremover fremkommer det opplysninger om at en bolt røk en gang mellom jul og 10. februar. Hva som forårsaket skaden er uklart. Både den ødelagte bolten og nabobolten er siden skiftet.
Undersøkelser
Videre er det besluttet at seks andre bolter skal skiftes og analyseres. Også to «friske» bolter skal undersøkes nærmere, og brukes som referanse. Avdelingsdirektør Stein Johnny Johansen i Statens vegvesen sier til Fremover at man må ta stilling til om alle boltene i broen rett og slett må byttes ut.
– På et tidspunkt må vi ta stilling til om vi skal la alt være som det er, eller i verste fall om alle boltene må skiftes ut, sier han.
Hvem som skal betale for undersøkelsene er ikke endelig fastslått, men Johansen forteller at det dreier seg om reklamasjon.
– I utgangspunktet er dette en reklamasjonssak. Men det må vi komme tilbake til når vi finner årsaken til det som har skjedd, sier han.
Overfor Resett har Johansen imidlertid bedyret at Hålogalandsbrua er trygg.
Les også: Norge trenger en politisk overhaling
«Begynner det å blåse, bør broen stenges»
Resett var i januar i kontakt med en erfaren sivilingeniør, som uttrykket bekymret for om Hålogalandsbrua vil tåle noe særlig vind. Han ønsket å være anonym, da hans arbeidsgiver har et løpende samarbeid med Statens vegvesen.
– Hvis vi hadde bestilt deler til min arbeidsplass, og de hadde sett ut som kabelskoene, så hadde vi sendt dem tilbake, fortalte eksperten.
Han ville selv ha kviet seg for å kjøre over Hålogalandsbrua.
– Jeg ville sikkert ha kjørt rundt selv, når det ser så dårlig ut, og det er så mange feil. Hvis det begynner å blåse litt, ville jeg ha stengt den med en gang. Det er ikke først og fremst bilene, men vinden, som er den farlige belastningen. Blir det uvær er jeg bekymret.