Samekniver laget av hjørnesteinsbedriften Strømeng i Karasjok. Foto: Heiko Junge / NTB scanpix

London Interdisciplinary School (LIS) vil neste år tilby studenter kurs i å løse «komplekse problemer», som for eksempel knivstikking.

Peter Jones i The Spectator kommenterer kritisk at det er to evner man må inneha for å løse slike problemer: en imaginær kraft og en kritisk evne. Kan dette virkelig læres på et kurs?

Seneca
Det henvises til filosofen Seneca, som hevdet at alle slike egenskaper må komme innenfra, man kan ikke delegere ansvaret for moral og kunnskap.

Seneca brukte som eksempel Calvisius Sabinus, som var svært rik men ikke spesielt smart eller moralsk. Han lengtet etter å framstå som en intellektuell, og løsningen var å kjøpe seg smarte slaver. Hvis slavene hans kunne noe, så kunne han også, dette var tankegangen.

Etter hvert mistet Sabinus sine venner, som ble lei av de evige forsøkene på å få gjestene til å føle seg underlegne. Han ble av en irritert gjest bedt om å bruke pengene sine på bøker i stedet for slaver, slik at han kunne lære noe.

Les også: 90 prosent av all registrert kriminalitet i Storbritannia ender uten siktelse

Forståelse hjelper ikke
Poenget med sammenligningen er klart uttrykt: Vi skal liksom forstå alt. Men å forstå noe, forhindrer ingenting. Spørsmålet vi må stille oss er selvsagt: Hva kan vi gjøre med dette problemet?

I London er det tydeligvis noen som tror at et universitetskurs er løsningen.