Foto: REUTERS/Ints Kalnins/File Photo

I en oppdatering til Resett forklarer Telenor at en av nettsidene til Tommy Robinson ble sperret automatisk, på grunn av en misforståelse.

I forrige uke kunne Resett rapportere at brukere av Telenors bredbånd ikke fikk tilgang til en nyopprettet nettside som tilhører den islamkritiske, britiske aktivisten Tommy Robinson. Brukerne kunne meddele at de fikk opp et varsel, lik det i skjermdumpen nedenfor, da de forsøkte å ta seg inn på nettsiden. 

Les også: – Det er enkelt å skru av Telenors Nettvern

Fjernet sperren

Fredag forrige uke ble Resett informert av informasjonssjef Magnus Line i Telenor Norge om at selskapet hadde bedt sin underleverandør Spamhaus om å fjerne sperringen av nettsiden. 

– Den sperrede nettsiden ble opprettet i går. Alt den gjør er å videresende brukeren til en annen side. Denne siden er ikke sperret. Det er vår underleverandør Spamhaus som har sperret den nyopprettede siden for videresending. Vi har bedt dem om å fjerne sperren, uttalte informasjonssjefen.

Forklaring

Resett ba så om å få en forklaring på hvordan dette kunne skje, og ble lovet en oppdatering fra Magnus Line. Tirsdag ettermiddag kommer han tilbake til redaksjonen. Han bedyrer at siden ble sperret automatisk. Dette skyldtes angivelig at siden skal ha hatt usedvanlig høy trafikk, kort tid etter at den ble opprettet. 

– Oppføringen i Nettvern for domenet «freedomfortommy.com» ble utløst automatisk av at domenet fikk veldig høy trafikk kort tid etter etablering, sier Line til Resett.

Les også: Telenors nettfilter blokkerer Tommy Robinsons nettside

Spam

Nettvern fanget opp og sperret nettsiden, fordi det angivelig oppfattet den flittige delingen av siden i sosiale medier som spam. 

– Kort tid etter opprettelsen ble det besøkt av et stort antall personer, siden lenken til domenet ble spredt i sosiale medier som ledd i en kampanje for å få oppmerksomhet rundt saken. Noen typer spam-angrep følger tilsvarende mønster. Nettvern fanget opp domenet automatisk, ettersom systemene misforsto og trodde dette var en spam-kampanje, hevder Magnus Line.

Han presiserer at man ønsker å unngå at dette skal gjenta seg.

– Vi har dialog med leverandøren om hvordan vi kan redusere risikoen for at det samme skal skje igjen.